Pilotprosjektet går ut på at våre ansatte i hjemmetjenesten kan få beslutningsstøtte og veiledning fra kolleger via videosamtale når de er ute på oppdrag hos sine brukere. Orkdal helsetun deltar også i pilotprosjektet. 

– Det kan eksempelvis være at en helsefagarbeider er hjemme hos en bruker og ønsker å konferere med en sykepleierkollega. Med videoløsningen vi nå skal koble oss på, er sykepleieren kun et tastetrykk unna, via en sikker kommunikasjonskanal, forklarer leder for hjemmetjenesten i Orkland, Stein Ove Raanes. 

- Det blir også interessant å se hvilke effekter prosjektet får for samhandlingen mellom aktører i kommunehelsetjenesten og aktører som AMK (113) og legevakt. Dette er et av primærområdene som prosjektet har fokus på, sier Raanes. 

Orkland blir første kommune i landet som får mulighet til å ta i bruk videoløsningen. Dette er samme løsning som AMK–sentralen og Legevaktsentralen benytter i dag. 

Målet er at prosjektet kan gi gevinster i form av:
👩‍⚕️ Mer effektiv pasientbehandling
🔐 Økt pasientsikkerhet
🔍 Ressursbesparelse

Pilotprosjektet gjennomføres i perioden 1. oktober 2024 til 31. desember 2024, og er et trepartssamarbeid mellom SNLA, Orkland kommune og HDO (Helsetjenestens Driftsorganisasjon for Nødnett, som drifter videoløsningen).