– Likeverdig deltakelse for alle er grunnleggende for demokratiet vårt. Universell utforming handler i bunn og grunn om å sikre denne muligheten. Orkland er en inkluderende kommune som jobber aktivt for å hindre digitalt utenforskap, derfor har vi allerede satt i gang arbeidet med tilgjengelighetserklæring.

Det sier leder for kommunikasjon og digitalisering, Jakobe Juul. Sist torsdag hadde hun samlet nøkkelpersoner i kommunen til et oppstartmøte som skal lede fram til at samtlige kommunale nettsider som er tilgjengelig for innbyggerne skal ha en tilgjengelighetserklæring godt synlig på siden innen 1. februar 2023.

Du kan lese mer om universell utforming og tilgjengelighetserklæringen på uutilsynets nettsider

– Hva er egentlig en tilgjengelighetserklæring?

– Det er en egenerklæring om i hvilken grad en virksomhets nettsted etterlever kravene til universell utforming. Det kan handle om hvor godt nettstedet er tilpasset personer med nedsatt hørsel, synshemming, motoriske utfordringer eller kognitive funksjonsnedsettelser. Den siste gruppen kan ha problemer med å forstå bare tekst. Derfor er det viktig å kombinere tekst med bilder, illustrasjoner, film og lyd. Jo flere ulike måter du informerer på, desto flere kan ta til seg innholdet.

Sikre alle like muligheter

Ifølge Statistisk Sentralbyrå har en av fem personer i Norge en varig eller midlertidig funksjonsnedsettelse. I et slikt perspektiv blir det en viktig samfunnsoppgave å passe på at det ikke oppstår et misforhold mellom de kravene samfunnet stiller til digital deltakelse og hva den enkelte er i stand til å utføre.

– Hvem er pliktig til å ha slike erklæringer på nettsidene?

– Kravet gjelder for virksomheter i offentlig sektor. Det gjelder også aktører som utfører oppgaver på vegne av det offentlige, og som er helt eller delvis finansiert av det offentlige. I tillegg omfatter kravet private virksomheter som gjør vedtak etter forvaltningsloven. Som kommune er vi selvsagt omfattet av kravet, og det gjelder alle våre nettsider hvor innbyggerne har tilgang. Men vi gjør ikke dette arbeidet for å tilfredsstille tilsynsmyndighetene. Tvert imot! For oss handler dette om å sikre alle muligheten til å bruke digitale tjenester for å få innfridd sine rettigheter, sier Juul.

Innbyggerne kan følge utviklingen

I første omgang blir det nå en prosess der kommunen sammen med leverandører av de ulike nettstedene gjennomfører testing i henhold til kravene i erklæringen. Da får vi en statusrapport som gir oss oversikt over hvilke områder leverandøren kan utbedre, og hvilke grep kommunen bør gjøre. Sammen med erklæringen vil det ligge en plan for utbedringer som vi vil følge opp. Erklæringen skal revideres årlig og dermed kan innbyggerne også følge med på hvordan vi arbeider med dette og hva vi gjør.

– Hvem får mest nytte av dette?

Tilgjengelighetserklæringen er først og fremst til for innbyggerne. Den viser i hvilken grad et nettsted er universelt utformet. Brukeren får informasjon om eventuelle brudd på kravene, hvilke utfordringer det fører til og forklaring på hvorfor vi eventuelt ikke følger regelverket. Brukeren kan melde fra om feil og mangler direkte til oss. Meldingene vil vi selvsagt svare på, og tilbakemeldingene vil vi benytte til å forbedre forholdet og dermed øke etterlevingen av kravene. Gjør ikke vi det som blir påpekt, kan brukeren klage til Diskrimineringsnemnda, opplyser Juul.

Tar med brukerorganisasjonene

Hun framhever at Orkland kommune har god erfaring med å knytte til seg brukerorganisasjoner når det gjelder universell utforming og andre tiltak som vedrører dialogen med innbyggerne.

– De ressursene vil vi nok benytte av oss igjen. Da vi skulle gjøre endringer på kommunens hjemmeside i 2020, benyttet vi oss av bistand fra rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne.

Her kan du lese om hva Arild Røland og Aud-Torhild Andersen synes om å få bidra

– Et annet eksempel er da vi satte i gang arbeidet med klarspråk innenfor helsesektoren. Vi vet at kommunale brev kan oppfattes som byråkratiske og inneholde ord og begrep som er fremmed for mottakeren. Dette ville vi gjøre noe med, og derfor inviterte vi det samme rådet som nevnt over og eldrerådet som sparringpartnere. Det viste seg å være svært nyttig. Les mer på

Nytt prosjekt ga resultater: – Har ført til helt konkrete endringer i hvordan vi skriver

– Samfunnet blir stadig mer digitalisert, og Orkland kommune er opptatt av at alle skal få mulighet til å bruke digitale tjenester, avslutter Jakobe Juul.