Daglig leder Geir Presthus har klare oppfatninger om hvorfor den tradisjonsrike bilforhandleren på Løkken Verk holder stand i en bransje preget av store endringer.

Et av de siste oppdragene tidligere Oddbjørn Bang hadde før han overlot ordførervervet til Hanne Nyhus, var å tildele synlige bevis på at Svinsås Auto nå er godkjent Miljøfyrtårnbedrift. Som alltid stilte han i finstasen og med ordførerkjede på under utdelingen, selvsagt for å gjøre overrekkelsen mer høytidelig, men også for å vise at kommunen setter pris på bedrifter som tar miljøarbeidet på alvor.

Tradisjonsrik bedrift

Presthus leder en tradisjonsrik bedrift med en lang historie. Mange vil kanskje si at det ikke skal gå an å drive som bilforhandler på landsbygda i Trøndelag, men Svinsås Auto er definitivt et eksempel på at det faktisk er mulig.  Det hele startet da John Svinsås etablerte seg som Fiat-forhandler for over 50 år siden.

– Siden ble det merkevarene Mitsubishi og Suzuki som gjorde oss til en kjent aktør i de trønderske markedet, forteller Presthus som begynte som bilselger i bedriften i 2015, og tok over som daglig leder to år senere. 

I 2013 overtok Bilcentrum i Trondheim aksjene i selskapet, som har levert gode økonomiske resultater i alle årene siden. Det er ingen selvfølge i en periode da bilbransjen har opplevd store endringer, som har medført stadige tilpasninger til en helt ny hverdag.

Bransjen er snudd på hodet

For det første har elbilenes inntog i markedet gitt muligheter, men også medført en del usikkerhet.

– Ikke alle bilmerkene har kommet like langt med å lansere sine elektriske modeller og teknologien er i rivende utvikling. Kjørelengde er et tema for kundene og myndighetens avgiftspolitikk skaper usikkerhet i markedet, forteller Presthus.

Nybilsalget har flatet ut og hele bilbransjen har måttet se på alternative måter å omsette biler på.

– Sånn er det også hos oss, og vi har gjort grep for å få vri aktiviteten over til bruktbilmarkedet, i tillegg til at vi fortsatt selvsagt leverer gode verkstedtjenester på alle bilmerker. Våre bilselgere bruker mye av dagen på nett for å finne interessante kjøpsobjekter for videresalg. Selger får pengene på konto, vi henter bilen og som forhandler selger vi den videre, med de garantifordelene det har får kjøperen, forklarer Presthus.

De ansatte er den viktigste suksessfaktoren

Daglig leder er klar i sin analyse av hvorfor bilforretningen på Løkken Verk har klart seg, og fortsatt gjør det godt.

– Et viktig element er å ha et godt omdømme i markedet, men det kommer definitivt ikke av seg selv. Vi er så heldige å ha lokale, stabile, fleksible og motiverte ansatte. Det er alfa og omega. Her føler alle et ansvar for arbeidsplassen sin, yter det lille ekstra og deltar aktivt når beslutninger skal tas, sier Presthus, som mener dette resulterer også i at både ansatte og ledelse strekker seg langt for kundene og dermed bidrar til å skape gode resultater.          

Miljøarbeid åpner nye muligheter

Arbeidet med sertifiseringen har ikke medført omfattende endringer i de interne rutinene i bedriften. Bransjen har i lengre tid vært underlagt strenge regler, slik at mye allerede var på plass da prosessen startet.

– Allikevel har det ført til økt bevissthet både når det gjelder innkjøps- og avfallsrutiner, sier Geir Presthus, som framhever at sertifiseringen også gjør at bedriften kommer i posisjon ved offentlige anskaffelser, hvor det ofte stilles krav om miljøsertifisering. 

Her kan du lese mer om Miljøfyrtårn