Gebyrregulativ for Orkland kommune for saksbehandling med videre, jf. plan- og bygningsloven § 33-1, matrikkelloven § 32, eierseksjoneringsloven § 15, forurensningsloven § 52 a, forskrift om gebyr for behandling av konsesjons- og delingssaker, samt lokal forskrift om gebyrregulativ for byggesaker, plansaker, delesaker, forurensningssaker, seksjoneringssaker og matrikkelsaker.
Kapittel 1 - Generelle bestemmelser
1-1. Betalingsplikt
Alle som får utført tjenester etter dette regulativ skal betale gebyr. Ved for sen betaling påløper purregebyr og forsinkelsesrenter. Det beregnes ikke merverdiavgift på saksbehandlings- og oppmålingsgebyr.
1-2. Fakturerings- og betalingstidspunkt
Gebyr beregnes etter de satser som gjelder på det tidspunktet fullstendig søknad er mottatt av kommunen.
Med mindre annet er spesifisert, faktureres saken når vedtak fattes eller når kommunen har ferdigbehandlet eller avsluttet saken. Kommunen kan kreve inn gebyr på forhånd.
1-3. Gebyrene i regulativet
Gebyrene reflekterer kommunens arbeid med de enkelte sakstypene og er beregnet i samsvar med selvkostprinsippet. Gebyrregulativet vedtas årlig av kommunestyret.
1-4. Tilbaketrekking av søknad
Dersom søknad trekkes tilbake, skal søker betale en andel av gebyret avhengig av hvor langt kommunen har kommet i behandlingen av søknaden. Det fremgår av regulativet hvor mye som skal betales.
1-5. Avslag
Saksbehandlingen anses som avsluttet dersom det ikke er sendt klage innen klagefristens utløp. For å etterleve selvkostreglene skal det ved avslag betales 100 prosent av ordinært gebyr. Avslagsgebyr godskrives ikke ved innsending av ny revidert søknad.
1-6. Tilleggsgebyr
Kommunen kan kreve tilleggsgebyr dersom det inngås avtale om bundet framdrift. Dersom det av kapasitetsmessige hensyn ikke er mulig å inngå avtale om bundet framdrift med alle søkere som ber om det, avgjør kommunen hvilke saker som gis prioritet.
1-7. Forhøyet gebyr
Innsendte søknader som ikke tilfredsstiller forskriftsmessige krav eller nødvendig dokumentasjon, kan medføre forhøyet gebyr. Beregningen gjøres med grunnlag i det merarbeid dette representerer, jfr. timepriser for gebyrområdene.
1-8. Kostnader til undersøkelser og utredninger
Kostnader til grunnundersøkelse eller andre tiltak som kommunen krever før søknaden kan behandles, utføres og betales av tiltakshaver. Det samme gjelder for krav om flere undersøkelser/utredninger i plansaker helt fram til sluttbehandling av saken.
1-9. Definisjoner og forklaringer
I denne forskriften menes med:
- Boenhet: Bruksenhet som har alle hovedfunksjoner for bolig, slik som stue, kjøkken, soveplass, bad og toalett, og har egen inngang og er fysisk atskilt fra øvrige enheter, jf. SAK § 2-2.
- Bolig/boligeiendom: Eiendom med bygg som brukes til boligformål, herunder fritidsbolig. Bygningstype 111 – 163 etter NS-3457.
- Bruksareal (BRA): Bruksareal blir beregnet med utgangspunkt i NS-3940.
- Bruksenhet: Bygning eller del av bygning (lokale), f.eks. boenhet, kontorenhet, verksted og lager.
- Bygningstype: Standardisert kategorisering av den enkelte bygning etter NS-3457. Bygningstyper fra 111 til 199 tilhører bygningshovedgruppe boligbygning.
- Eiendom: Fast eiendom definert med et eget gårds- og bruksnummer, festenummer og/eller seksjonsnummer i matrikkelen. Seksjon etablert i henhold til eierseksjonsloven regnes som selvstendig eiendom.
- Fritidsbolig: Bygg som er registrert som fritidsbolig i matrikkelen. Bygningstype 161 – 163 etter NS-3457.
- Kombinasjonseiendom: Eiendom med en eller flere boenheter, samt en eller flere bruksenheter som ikke er bolig. Eiendom med en eller flere boenheter samt en eller flere bygninger for fiskeri eller landbruk klassifiseres som kombinasjonseiendom.
- Matrikkel: Nasjonalt eiendomsregister hvor hver eiendom har et unikt nummer bestående av kommunenummer, gårdsnummer (gnr), bruksnummer (bnr), festenummer (fnr) og seksjonsnummer (snr). Dersom bruket ikke har feste- og/eller seksjonsnummer har disse verdien null (0). Tidligere kalt GAB-registeret (Grunneiendoms-, Adresse- og Bygningsregisteret).
- Næringseiendom: Eiendom som ikke er bolig- eller kombinasjonseiendom. Bygg for offentlige formål klassifiseres som næringseiendom.
- SAK: Forskrift om byggesak (byggesaksforskriften).
- Saksbehandlingsgebyr: Gebyr som skal dekke oppgavene i saksbehandlingsprosessen som er avhengig av tiltakets kompleksitet og størrelse.
- Søknadspliktige tiltak: Tiltak definert i plan- og bygningsloven §§ 20-1, 20-2, 20-3, 20-4.
- TEK: Forskrift om tekniske krav til byggverk (byggteknisk forskrift).
- Tiltaksklasse: Inndeling av oppgaver i tiltaket basert på vanskelighetsgrad, kompleksitet og konsekvenser av mangler og feil, jf. SAK § 9-4.
Kapittel 2 - Reguleringsplan
2-1. Generelt
Gebyrområdet gjelder saker som omfattes av pbl. kap. 12.
Gebyret er delt i gebyr for oppstartsmøte og for saksbehandling.
2-2. Faktureringstidspunkt
Saksbehandlingsgebyr faktureres i forbindelse med første gangs behandling av planforslag. Kommunen kan avslutte saker hvor det er mer enn ett år siden siste kontakt mellom kommunen og regulant.
Gebyr for oppstartsmøte faktureres etter gjennomført oppstartsmøte. Gebyr for avklaring av reguleringsspørsmål eller pbl. 12-8 faktureres etter vedtak.
2-3. Timepris
For de tjenester som ikke omfattes av dette regulativet kan det tas gebyr etter medgått tid. Timesatsen dekker også støttefunksjoner og administrasjon av tjenesten.
2-4. Gebyrsatser - Private reguleringsplaner
Varenr. | Timepris | Gebyr |
5405 | For tjenester som skal faktureres etter medgått tid | 1.210 |
Oppstart, jf. pbl § 12-8 | ||
5405 | Oppstartsmøte | 10.000 |
5405 | Planinitiativ der politisk utvalg tar stilling til reguleringsspørsmål, jf. pbl § 12-8 første og annet ledd. | 10.000 |
Behandling av planprogram, jf. Pbl § 12-9 | ||
5405 | Behandling av planprogram | 10 % av plangebyr |
Behandlingsgebyr for behandling av planforslag, jf. pbl §§ 12-10, 12-11 | ||
5405 | Behandling av forslag til detaljreguleringsplan inntil 1-5 enheter eller inntil 500 m2 næringsareal eller inntil 10 da annet areal | 50.000 |
5405 | Behandling av forslag til detaljreguleringsplan inntil 6-10 enheter eller inntil 1000 m2 næringsareal eller > 10 da annet areal | 65.000 |
5405 | Behandling av forslag til detaljreguleringsplan over 10 enheter eller over 1000 m2 næringsareal eller > 50 da annet areal | 80.000 |
5405 | Behandling av forslag til detaljreguleringsplan med planprogram og konsekvensutredning (etter forskrift om konsekvensutredninger) | 160.000 |
5405 | Plan for vann- og/eller avløpsledninger ved private anlegg | 12.200 |
Utfylling eller endring av planforslag, jf. pbl § 12-14 andre ledd | ||
5405 | Mindre reguleringsendringer, pbl § 12-14 annet ledd administrativ behandling | 20.000 |
5405 | Mindre reguleringsendringer, pbl § 12-14 annet ledd politisk behandling | 25.000 |
5405 | Vesentlige endringer som er å betrakte som ny sak etter §12-14 første ledd, gebyr legges som om det er en ny sak | |
Trekk av planforslag | ||
Ved trekk av planforslag eller manglende oppfølging fra regulant skal regulanten betale en andel av gebyret avhengig av hvor langt kommunen har kommet i saksbehandlingen. | ||
5405 | For saker som trekkes etter varsel om oppstart, men før innsendt planforslag er mottatt | 10 % |
5405 | For saker som avsluttes etter innsendt planforslag, men før førstegangsvedtak | 80 % |
Kapittel 3 - Bygge- og delesaksbehandling
3-1. Generelt
Gebyrregulativet tar utgangspunkt i to hovedtyper av bygg, nemlig rene boligbygg og alle andre bygg. Regulativet gjenspeiler det faktiske saksbehandlingsarbeidet de forskjellige sakstypene medfører. For boligbygg er ofte kompleksiteten et resultat av antall boenheter, og dette gjenspeiles i regulativet. For andre bygg er det mer den generelle størrelsen som er avgjørende for saksbehandling. I tillegg kommer gebyr for godkjenning av ansvarlige, gebyr for behandling av eventuelle dispensasjoner samt gebyr for kart i henhold til gjeldende regulativ.
3-2. Gebyrberegning
Samlet gebyr skal dekke saksbehandling, godkjenning av ansvarlige, dokumentkontroll samt kommunens veilednings- og tilsynsvirksomhet.
Alle gebyrer utstedes til tiltakshaver. Det tas gebyr per bygning/byggesak. Det tas ikke gebyr for nødvendige tekniske hjelpemidler som rampe, trappeheis o.l. For kombinasjonseiendom beregnes gebyret etter de enkelte delene.
3-3. Tilsyn
Tilsyn er et viktig virkemiddel for å kontrollere at tiltak gjennomføres i samsvar med bestemmelser gitt i eller med hjemmel i plan- og bygningsloven. Tilsyn skal bidra til bedre gjennomføring av byggeprosesser, avdekke ulovligheter og virke forebyggende. Inntil 30 prosent av byggesaksgebyrene går til å dekke kostnadene med kommunens tilsynsvirksomhet.
3-4. Ulovlig byggearbeid
For uaktsomme eller forsettlige overtredelser av plan- og bygningsloven som omfattes av pbl § 32-8, kan kommunen ilegge overtredelsesgebyr etter de til enhver tid gjeldende satser i byggesaksforskrifta § 16-1. Det vises til plan- og bygningslovens § 32-8 og til kapittel 16 i forskrift om byggesak med veiledning, om utmåling av overtredelsesgebyr. Det vises til plan- og bygningslovens § 32-5 om tvangsmulkt ved ulovligheter.
3-5. Timepris
For de tjenester som ikke er omtalt i regulativet, men som krever behandling etter pbl, gjelder et gebyr etter medgått tid. Timesatsen dekker blant annet saksbehandling, støttefunksjoner, administrasjon og tilsyn. Gjeldende timesats følger av regulativet under.
3-6. Refusjoner vedrørende søknader som trekkes eller returneres
Når en sak trekkes etter at igangsettingstillatelse er gitt eller ved bortfall av tillatelse i hht pbl § 21- 9 første ledd, refunderes ikke noe gebyr. Gebyr for godkjenning av foretak/ ansvarsretter/ dispensasjoner refunderes ikke.
3-7. Søknader som vurderes etter pbl. § 20-5 g
Dette er søknader som etter en vurdering av saksbehandler kommer inn under pbl § 20-5 punkt g: andre mindre tiltak som kommunen finner grunn til å frita fra søknadsplikten.
3-8. Deling av grunneiendommer og arealoverføring
Dersom søknad om deling godkjennes, kan oppmålingsforretning utføres i henhold til matrikkelloven. Gebyr etter 3-9 gjelder bare for behandling etter plan- og bygningsloven, og et eget gebyr for oppmålingsforretning kommer i tillegg, se kapittel 4.
3-9. Gebyrsatser
Tiltak som krever søknad og tillatelse og som kan forestås av tiltakshaver - PBL § 2-4
Varenr. | Mindre tiltak | Gebyr |
5400 | § 20-4 a. Mindre tiltak på bebygd eiendom, (SAK10 § 3-1 a.) tilbygg 0 - 50 m2 | 5.000 |
5400 | § 20-4 a. Mindre tiltak på bebygd eiendom, (SAK10 § 3-1 b.) frittliggende 0 - 50 m2 | 5.000 |
5400 | § 20-4 a. Mindre tiltak på bebygd eiendom, (SAK10 § 3-1 b.) frittliggende 51 - 70 m2 | 7.800 |
Tillegg for | ||
5400 | § 20-4 b. Alminnelige driftsbygninger i landbruket (SAK10 § 3-2) | 13.000 |
5400 | § 20-4 b. Tilbygg til alminnelige driftsbygninger i landbruket (SAK 10 §3-2) | 7.000 |
5400 | § 20-4 c. Midlertidige bygninger, konstruksjoner eller anlegg - max 2 år | 11.000 |
Tiltak som krever søknad med ansvarsrett og tillatelse, PBL § 20-3
Varenr. | Boligbygg (inkludert fritidshus) maks gebyr kr. 500.000,- | Gebyr |
5400 | For bygning med én boenhet, inkludert garasje/uthus inntil 50 m2 | 26.000 |
5400 | Tillegg per boenhet i flerboligbygg, rekkehus, kjedehus, inkluderer også sokkelleilighet/bileilighet, begrenset oppad til 10 boenheter | 5.500 |
5400 | Tillegg per boenhet utover 10 boenheter | 2.750 |
5400 | Til- og påbygg/ ombygging nye boenheter per enhet | 15.000 |
5400 | Til- og påbygg/ ombygging annet | 10.000 |
Alle andre tiltak på boligeiendom/fritidseiendom | ||
5400 | Større garasjer etc. > 50 m2 | 8.000 |
5400 | Anneks | 6.000 |
5400 | Murer/levegger/gjerde/brygger/basseng etc | 4.000 |
5400 | Rehabilitering, oppføring og riving av pipe/skorstein | 3.900 |
Alle andre bygg, til- og påbygg, minimum maks. gebyr kr 500.000,- | ||
Nye bygg 0 - 100 m2 | 15.000 | |
Nye bygg 101 m2 (kr per per m2) | 30 | |
Tilbygg 0 - 100 m2 | 7.000 | |
Tilbygg 101 -(kr per m2) | 30 | |
Driftsbygning i landbruket, parkeringskjeller, drivhus, lagerhaller, telekommunikasjonsanlegg o.l. Reduksjon for det arealet som overstiger 100 m2, for nye bygg og tilbygg | 50 % avslag | |
Ramme og igangsettingstillatelse (IG) | ||
5400 | For hver igangsettingstillatelse (IG) | 5.000 |
5400 | %-tillegg for rammetillatelse | 20 % tillegg til fastpris |
Vesentlige terrenginngrep
Varenr. | Terrenginngrep | Gebyr |
5400 | Tuneller, kulverter, haller og anlegg i fjell, og steinbrudd og grusuttak | 6.000 |
5400 | Grave- og fyllingsarbeid, enkel løsmasse og fjellarbeid i dagen | 3.000 |
5400 | Parkeringsplasser | 5.000 |
5400 | Veg-, vann- og avløpsanlegg | 6.000 |
5400 | Småbåthavn, damanlegg, kai og lignende | 7.500 |
Diverse tiltak
Varenr. | Diverse tiltak | Gebyr |
5400 | Bygningstekniske installasjoner og VA-anlegg, (pbl. § 20-1 a og f) | 6.000 |
5400 | Vesentlige terrenginngrep, støttemurer, støyskjerm etc. (pbl. § 20-1 k) | 7.800 |
5400 | Øvrige konstruksjoner og anlegg, herunder private avløpsanlegg og olje/fettutskiller | 4.000 |
5400 | Skilt / reklame/ sti / mur/gjerde/levegg og lignende | 4.000 |
5400 | Idrettsanlegg/parkanlegg | 5.000 |
5400 | Innvendig ombygging | 5.000 |
5400 | Mindre fasadeendring som innsetting av nytt vindu, ny dør, balkong/veranda inntil 15 m2. Ikke tillegg for bevaringsverdig bygningsmiljø og bevaringsverdig bygg | 4.000 |
5400 | Større fasadeendring på boligbygg med inntil 3 boenheter, fritidsboliger, uthus og garasjer, andre bygg inntil 100 m2 | 5.500 |
5400 | Fasadeendringer på større bygg | 6.500 |
5400 | Tillegg for behandling av fasadeendring i bevaringsverdig bygningsmiljø og bevaringsverdige bygg | 4.500 |
Behandling av søknader om dispensasjon, jf. pbl. kap. 19
Varenr. | Dispensasjonssøknader / fravik fra teknisk forskrift | Gebyr |
5400 | Dispensasjon for fortetting / ny tomt i regulert område + ny bolig / fritidsbolig i 100-meters beltet | 25.000 |
5400 | Dispensasjon for søknadspliktige tiltak med krav om ansvarlig søker etter pbl § 20-3. Administrativ behandling | 10.000 |
5400 | Dispensasjon for søknadspliktige tiltak med krav om ansvarlig søker etter pbl § 20-3. Politisk behandling | 15.000 |
5400 | Dispensasjon for søknadspliktige tiltak uten krav om ansvarsrett, og tiltak som ikke er søknadspliktig etter pbl §§ 20-4 og 20-5. Administrativ behandling | 3.000 |
5400 | Dispensasjon for søknadspliktige tiltak uten krav om ansvarsrett, og tiltak som ikke er søknadspliktig etter pbl §§ 20-4 og 20-5. Politisk behandling | 6.000 |
5400 | Dispensasjon fra andre forhold, lov, forskrift, plan, avstandskrav, etc | 7.800 |
5400 | Fravik fra teknisk forskrift | 5.000 |
Søknad om endring av tillatelse
Varenr. | Endringssøknader | Gebyr |
Ved større endringer beregnes gebyr som ved ny søknad | Fast pris | |
5400 | Bolig / fritidsbygg /deling | 6.000 |
5400 | Andre bygg og anlegg | 6.000 |
5400 | Mindre tiltak jf pbl § 20-4 | 3.000 |
Bruksendring, pbl. § 20-1 d.
Varenr. | Gebyr for ombygging kommer i tillegg | Gebyr |
5400 | Bruksendringer av mindre del av bolig – fra tilleggsdel til hoveddel | 4.200 |
5400 | Sammenføying av bruksenheter uten endring av bygningsmessig art | 3.000 |
5400 | Oppdeling av bruksenheter uten endring av bygningsmessig art | 6.000 |
5400 | Bruksendring, hele bygg/ større bygg/ næringsbygg – gjelder ikke ved totalombygging. Da benyttes punktene som for nybygg § 20-3 | 12.000 |
Riving, pbl. § 20-1 e
Varenr. | Riving. Gebyr per bygning. Riving av mindre bygg beregnes etter pbl §20-4 | Gebyr |
5400 | Riving, tiltak som krever avfallsplan og miljøsaneringsbeskrivelse/høring | 6.000 |
5400 | Riving, andre tiltak | 2.700 |
Ansvarsretter og ferdigattest
Varenr. | Søknad om ansvarsrett | Gebyr |
5400 | Selvbygger | 3.400 |
5400 | Søknad om godkjenning i tiltaksklasse 1 for foretak som ikke oppfyller formalkravene i SAK10 § 11-4, 6. ledd. | 2.200 |
Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest | ||
5400 | Midlertidig brukstillatelse | 3.000 |
5400 | Utstedelse av ferdigattest 6 år etter igangsettingstillatelse er gitt eller 2 år etter midlertidig brukstillatelse er gitt | 3.000 |
Deling av grunneiendommer - pbl. § 20-1 m.
Varenr. | Gebyr for eventuell dispensasjon, og jordlovsbehandling (se kap. 6) kommer i tillegg | Gebyr |
5403 | Deling i områder hvor tomteinndeling framgår av vedtatt plan | 5.500 |
5403 | Deling etter punktet ovenfor, fra og med parsell 2, per. parsell | 1.000 |
5403 | Deling hvor tomten er vurdert i dispensasjonssak | 5.500 |
5403 | Deling i uregulert strøk, eller i regulert strøk hvor tomteinndeling ikke framgår av vedtatt plan, hvor det ikke er nødvendig med dispensasjon | 11.000 |
5403 | Fradeling av tilleggsareal inntil 250 m2 | 4.500 |
5403 | Fradeling av tilleggsareal over 250 m2 | 5.500 |
Behandling av refusjonssaker – pbl kap. 18
Varenr. | Gebyr for eventuell dispensasjon kommer i tillegg | Gebyr |
5400 | Gebyr for behandling av refusjonssaker fastsettes etter en prosentsats på 2,5 som beregnes av godkjent regnskap i henhold til pbl. § 18-9. Minstegebyr er kr 50 000 | 2,5 % av godkjent regnskap, min 50 000 |
Merarbeid og avbruddsgebyr
Varenr. | Gebyr | |
5400 | Merarbeid i forbindelse med etterspørring av søknader om tiltak eller midlertidig brukstillatelse/ferdigattest der tiltaket allerede er tatt i bruk | 1.500 |
5400 | Tiltak som meldes inn, hvor kommunen finner at tiltaket ikke er i tråd med søknadsfritak, og tiltakshaver søker om etterhåndsgodkjenning | 800 |
5400 | Mindre tiltak som kommunen finner grunn til å frita fra søknadsplikten etter pbl § 20-5, bokstav g (med skriftlig vurdering) | 800 |
5400 | Søknad som trekkes før vedtak, men hvor kommunen har svart | 2.000 |
5400 | Søknad som returneres ubehandlet pga ikke komplettert, etter mangelbrev og en purring | 2.000 |
Kapittel 4 - Oppmålingsforretning
4-1. Generelt
Alle oppmålingsforretninger etter matrikkelloven er gebyrpliktige. Sammenslåing av matrikkelenheter er gratis, men det kan påløpe gebyr for matrikkelbrev. Gjør rekvirenten under sakens gang forandringer i grunnlaget for matrikkelføring av saken, opprettholdes likevel gebyrkravet.
4-2. Vintertid
Den generelle behandlingsfristen på 16 uker for saker etter matrikkelloven, skal ikke løpe i perioden 1. november til 30. april. Jfr. matrikkelforskriftens § 18, 3. ledd og § 2 i lokal forskrift om unntak fra tidsfrister i saker som krever oppmålingsforretning.
4-3. Timepris
For de tjenester som ikke er omtalt eller passer inn i regulativet, men som krever behandling etter matrikkeloven, gjelder et gebyr etter medgått tid.
For kompliserte og tidkrevende saker der arbeidet til kommunen vil klart overstige hva som dekkes inn gjennom de enkelte gebyrene kan kommunen på forhånd velge at det skal faktureres etter medgått tid.
Timepris gjelder også for registrering av private grenseavtaler, registrering av eksisterende jordsameie, matrikulering av eksisterende umatrikulert grunn, klarlegging av rettigheter og for avbrutt oppmålingsforretning eller matrikulering.
4-4. Klargjøring av eksisterende grenser
Ved klarlegging av eksisterende grenser beregnes gebyret etter lengden på grenselinjene som er oppmålt (eventuelt per oppmålt grensepunkt ved særlig lange grenselinjer med få punkt). Ved oppmåling av tilleggsareal beregnes det gebyr for tilleggsarealet basert på areal. Eventuelle grensepunkt som rekvirenten ønsker klarlagt utover dette (for eksempeløvrige grenselinjer av eiendommen som tilleggsarealet skal sammenslås med) beregnes det i tillegg gebyr for lengden på grenselinjene som klarlegges.
4-5. Gebyrsatser
Oppmålingstjenester
Varenr. | Gebyr | |
Oppretting av grunneiendom, festegrunn eller punktfeste: | ||
5406 | Punktfeste | 9.900 |
5406 | 0 - 500 m2 | 17.700 |
5406 | 501 - 2000 m2 | 21.900 |
5406 | 2001 - 10 000 m2 økning per påbegynte 1 000 m2 | 2.200 |
5406 | deretter økning per påbegynt 10 000 m2 opp til 100 000 m2 | 2.200 |
Oppretting av grunn for landbruksformål, eller allmennyttige formål: | ||
5406 | faktureres etter medgått tid, med minstepris | 9.900 |
Oppretting av tilleggsareal, som skal sammenføyes med eksisterende grunneiendom: | ||
5406 | 0 - 250 m2 | 7.000 |
5406 | 251 - 500 m2 | 10.600 |
5406 | 501 - 750 m2 | 14.100 |
5406 | 751 - 1 000 m2 | 17.700 |
5406 | deretter økning per påbegynt 1 000 m2 | 2.200 |
Oppmåling av uteareal per eierseksjon: | ||
5406 | 0 - 50 m2 | 9.900 |
5406 | 51 - 250 m2 | 14.100 |
5406 | 251 - 2 000 m2 | 21.900 |
5406 | deretter økning per påbegynt 1 000 m2 | 2.200 |
Oppretting av anleggseiendom: | ||
5406 | 0 - 2 000 m3 | 21.900 |
5406 | deretter økning per påbegynt 1 000m3 | 2.200 |
Oppretting av matrikkelenhet uten fullført oppmålingsforretning: | ||
5406 | som overstående punkt 1-5, med ett tillegg på | 3.700 |
Grensejustering av grunneiendom, festegrunn eller jordsameie: | ||
5406 | 0 - 250 m2 | 7.000 |
5406 | 251 - 500 m2 | 10.600 |
Grensejustering av anleggseiendom: | ||
5406 | 0 - 250 m3 | 7.000 |
5406 | 251 - 1 000 m3 | 10.600 |
Arealoverføring grunneiendom, festegrunn og jordsameie: | ||
5406 | 0 - 250 m2 | 14.100 |
5406 | 251 - 500 m2 | 17.700 |
5406 | deretter økning per påbegynt 500 m2 | 2.200 |
Arealoverføring anleggseiendom: | ||
5406 | 0 - 250 m3 | 14.100 |
5406 | 251 - 500 m3 | 17.700 |
5406 | deretter økning per påbegynt 500 m3 | 2.200 |
Klarlegging av eksisterende grense, tidligere koordinatbestemt ved oppmålingsforretning: | ||
5406 | Første punkt, eller inntil 100 meter grenselengde | 4.800 |
5406 | deretter per punkt, eller per påbegynt 100 meter grenselengde | 1.100 |
Klarlegging av eksisterende grense, ikke tidligere koordinatbestemt ved oppmålingsforretning: | ||
5406 | For første punkt, eller inntil 100 meter grenselengde | 6.900 |
5406 | deretter per punkt, eller per påbegynt 100 meter grenselengde | 2.700 |
5406 | Timepris for arbeider etter lov om eiendomsregistrering | 1.210 |
5407 | Refusjon av tinglysingsgebyr | Gjeldende sats |
Kapittel 5 - Eierseksjonering
5-1. Generelt
Alle søknadspliktige tiltak etter eierseksjonsloven § 15 skal betale gebyr etter matrisen under. Refusjon av tinglysingsgebyr etter den til enhver tid gjeldende sats (Statens kartverk) kommer i tillegg til saksbehandlingsgebyret.
5-2. Gebyrsatser
Gebyr etter eierseksjonsloven § 15
Varenr. | Eierseksjonering | Gebyr |
5401 | Seksjonering nybygg, 2-4 seksjoner | 13.500 |
5401 | Seksjonering eksisterende bygg 2-4 seksjoner | 17.500 |
5401 | Tillegg for hver seksjon ut over 4 seksjoner | 550 |
5401 | Oppheve seksjonering | 5.000 |
5414 | Refusjon av tinglysingsgebyr | Gjeldende sats |
For oppmåling av uteareal til eierseksjon gjelder regulativets pkt vedrørende oppmåling av uteareal på eierseksjoner
Kapittel 6 - Konsesjons- og delingssaker (jordloven)
6-1. Generelt
Forskrift om gebyr for behandling av konsesjons- og delingssaker av 14. desember 2011 regulerer i § 2 størrelsen på gebyrene. Det skal ifølge § 3 kun betales ett gebyr selv om søknaden gjelder fradeling av flere tomter eller parseller fra samme eiendom. Det samme gjelder ved såkalte stripeerverv og lignende fra flere eiendommer. Det skal også kun betales ett gebyr ved søknad om konsesjon for en eiendom selv om det er flere erververe av samme eiendom.
6-2. Gebyrsatser
Gebyr for søknad om konsesjon for erverv av eiendom og delingssaker etter jordloven
Varenr. | Gebyr | |
Søknad om konsesjon | 5.000 | |
5404 | Søknad om deling etter jordlovens § 12 | 2.000 |
Kapittel 7 - Saker etter forurensingsloven
7-1. Generelt
Kommunens hjemmel for å ilegge gebyr for behandling av saker etter forurensningsloven er hjemlet i lovens § 52 a. Dette omfatter gebyr for behandling av tillatelser og for kontrolltiltak.
7-2. Tilsynsgebyr – spredt avløp og små renseanlegg
Tilsynsgebyr skal betales av alle som har tillatelse etter forurensningsforskriften kap. 12 og 13. Gebyret skal betales årlig, uavhengig av tømmefrekvens.
7-3. Gebyrsatser
Gebyr for forurensningssaker
Varenr. | Utslippstillatelse | Gebyr |
5408 | Anlegg inntil 15 personenheter | 6.000 |
5408 | Anlegg 16 – 50 personenheter | 9.200 |
5408 | Anlegg over 50 personenheter | 12.000 |
5408 | Påkobling til felles privat avløpsanlegg per bolig/boenhet/fritidsbolig | 1.180 |
Forurenset grunn | ||
5408 | Behandling av tiltaksplan | 7.300 |
5408 | Pålegg om opprydding | 4.000 |
Tilsyn og oppfølging | ||
Årlig gebyr for tilsyn og kontroll, per anlegg med tillatelse etter forurensingsforskriften kap 12 og 13 | 417 | |
5400 | Pålegg om tilkobling til kommunalt VA – pbl §§ 27-1 og 27-2 | 5.000 |
Påslippstillatelse, forurensingsforskriften kap 15 og 15 A | ||
5408 | Vedtak om påslipp | 6.000 |
Dispensasjoner og tillatelser | ||
5408 | Dispensasjon fra/tillatelse etter lokale forskrifter gitt i medhold av forurensingsloven | 4.000 |
Kapittel 8 - Digitale kart- og eiendomsdata
8-1 Leveranse av digitale kartdata
Kommunale kartdata, inkludert arealplaner og VA-data, bestilles direkte fra kommunen.
Data leveres på SOSI-format.
Ortofoto og detaljerte kartdata (FKB-data, inkludert laserdata) kan bestilles fra godkjente forhandlere. Oversikt over forhandlere finnes på Kartverkets nettsider.
8-2 Formidling av plan-, bygnings- og eiendomsinformasjon
Kart- og eiendomsinformasjon leveres via selvbetjente nettportaler, som administreres av flere forhandlere. Forhandlerne kjøper produktene til samme pris og vilkår fra Orkland kommune, og bestemmer selv prisene ut i markedet. Produktprisene justeres årlig i henhold til kommunal deflator.
Følgende produkter leveres:
- Eiendomsmeglerpakke
- Eiendomsmeglerpakke Leilighet
- Eiendomsmeglerpakke ubebygd eiendom
- Eiendomsinformasjon
- Grunnkart
- Ledningskart
- Målebrev/matrikkelbrev
- Godkjente bygningstegninger
- Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
- Naboliste
- Opplysninger om Pipe/ildsted
- Gjeldende regulering/kommuneplan med bestemmelser
- Innsendte arealplaner
- Ortofoto
- Tilknytting til offentlig vann og avløp
- Atkomst til eiendommen
- Vannmåler
- Kommunale avgifter og gebyrer
- Legalpant
- Pålegg om utbedring av avløpsanlegg/ulovlighetssaker
- Byggetillatelser - vedtak
8-3 Sakkyndig bistand
Sakkyndig bistand. Timepris kroner 1.210 eksklusiv merverdigavgift.