Orkland kommunes Facebook-side er en vesentlig bidragsyter til spredning av kommunal informasjon. 4 000 personer har kommet til siden Orkland ble en kommune.

I forbindelse med kommunesammenslåinga ble det gjennomført en prosess for å slå sammen Facebook-sidene til de tidligere kommunene. Det gjorde at Orkland allerede ved «fødselen» i januar 2020 hadde cirka 6 000 følgere. Siden da har altså antallet økt med 67 prosent!

Rask spredning av informasjon

– Vi er selvsagt svært glade for at så mange vil følge med på hva som skjer i kommunen. Mange deler det vi publiserer og er på den måten effektivt med på å spre kommunal informasjon til enda flere, sier kommunalsjef for kommunikasjon og digitalisering, Jakobe Juul.

Orkland har som policy at all kommunal informasjon som publiseres på Facebook også skal være tilgjengelig på kommunens nettsider. Man skal nemlig ikke være avhengig av å følge en kommersiell kanal for å få tilgang til informasjonen du som innbygger har bruk for i hverdagen.

– Men vi ser at saker publisert på Facebook fører til mye trafikk til våre nettsider. Spesielt under pandemien var Facebook et viktig verktøy for å nå ut med viktig og oppdatert informasjon så raskt som mulig i en stadig foranderlig situasjon.

Digitalt førstevalg

Hun forteller at kommunen benytter Facebook både til å spre nyhetssaker og til å promotere ledige stillinger. I tillegg har det også blitt satset mer på videoer og konkurranser, samt at kanalen ved enkelte anledninger også har blitt brukt til strømming av arrangement.

– Vi ønsker å nå folk på de kanalene der de er. Dette er i tråd med kommunens temaplan digitalisering som framhever digitalt førstevalg som førende for tjenesteutviklingen, sier Juul.

Kjønnsfordeling

I Norge har 3 471 000 personer Facebook-profil. Av disse oppgir 65 prosent at de sjekker kanalen daglig. Det er i 2022 registrert en nedgang i antall daglige brukere av Facebook, i all hovedsak i alderssegmentet 18-29 år. Utviklingen har vært nedadgående siden 2018 og ser ut til å fortsette. I alderssegmentet 60 år+ er trenden imidlertid  motsatt, med noe økende bruk, ifølge Synlighet.no

– Statistikken viser at ungdommen finner seg andre kanaler, mens de eldre gruppene er trofaste mot både mot Facebook og kommunen, sier Juul.

73 prosent av norske kvinner over 18 år har en profil, mens tallet er litt lavere for menn, med 62 prosent. Orkland kommunes følgerskare består av 62 prosent kvinner og 38 prosent menn.

Hvor bor følgerne?

83 prosent av kommunens følgere er bosatt i Orkland, noe som kanskje ikke er så overraskende. Vi har imidlertid en relativ stor følgerskare i Trondheim, faktisk den tredje største gruppen, sortert på bosted.

– Det er grunn til å anta at denne gruppen inneholder både utflyttere og pendlere, noe som er interessant å ta med når vi kommuniserer, sier Jakobe Juul.

Følger du oss ikke, men kunne tenke deg å gjøre det? Da kan du klikke følge inne på facebooksiden vår

Takk til alle som følger oss!