Sommeren 2022 ble det registrert utslipp av kloakk til Gammelosen via overvannsnettet. Overvannsnettet skal normalt sett kun inneholde regnvann. Kommunen har foretatt utbedring av feil som er funnet, men gjør nå nærmere kartlegging for å sikre at det ikke finnes flere feilkoblinger.

Kommunen har engasjert Slettås Vann- og Avløpsteknikk for å bistå i kartleggingsarbeidet. Fra mandag 20. februar vil vi derfor igangsette spyling og kartlegging av avløpsnett i området som har utslipp av overvann ved Hermetikken i Gammelosen. Dette betyr at ledninger i området avgrenset mellom John Kolbanussens gate og Grensen, samt et område sør for Trondheimsveien ved Hov gård vil bli omfattet av dette arbeidet. Området er vist med blått nedenfor.

Kart Orkanger.png

I forbindelse med arbeidet skal vi også kartlegge stikkledninger til eiendommene. Kommunen, eller innleid entreprenør, må derfor ha tilgang til eiendommens sluk og avløpsledninger. I noen tilfeller må vi også ha tilgang til innendørs sanitærinstallasjoner for å tilsette fargestoff i toalett og sluk. De grunneiere dette gjelder, vil bli kontaktet for nærmere avtale.

Kartleggingsarbeidet vil foregå etappevis. Eier og beboere vil derfor motta en SMS-med konkret hvilke dager spyling vil pågå. Spyling vil fortrinnsvis pågå  i tidsrommet 08.00 – 14.30, om ikke annet varsles.  For å unngå luktproblematikk, oppfordrer vi til å dekke til sluker, og å fylle etterfylle alle vannlåser og toalett. Tildekking av sluk kan eksempelvis gjøres med å legge en plastpose rundt slukrister.

For ordens skyld gjør vi oppmerksom på at vannet i Gammelosen kan bli farget av fargestoffene mens arbeidet pågår.

Eventuelle spørsmål til arbeidene kan stilles til Orkland kommune ved Ove Smedplass på telefon 90 83 22 90 eller til Slettås Vann- og Avløpsteknikk på telefon 40 09 00 50.