Orkland kommune og Thamsklyngen har inngått et samarbeid om en felles informasjonsportal. Målet er å tiltrekke både nye næringsetableringer og folk som ønsker å bo her.

Onsdag 3. mai ble portalen lansert offisielt under Thamsklyngens konferanse i Damphuset på Orkanger av kommunalsjef for kommunikasjon og digitalisering, Jakobe Juul.

Siden, som har både en norsk og engelsk utgave, markedsfører Orkland som en attraktiv bo-, arbeids og levekommune, samtidig som den skal gi nasjonalt og internasjonalt næringsliv verdifull informasjon om Orkland som sted å etablere ny virksomhet.

Merkevarebygging

Juul presiserer at navnet InOrkland ikke bare handler om en nettside.

– Dette skal bli en merkevare som både kommunen og næringslivet vil benytte i profilering og markedsføring fra nå av.

Hun forteller at du på portalen vil finne både informasjon om jobb- og bomuligheter og hvordan det er å leve i Orkland.  Dette gjøres gjennom å dele tilgjengelig faktainformasjon fra andre nettsteder, men hovedsakelig gjennom å formidle gode historier fra innbyggere og næringsliv.

Unik satsing

Thamsklyngen skal bidra til bærekraftig verdiskaping med lavere utslipp, økt energieffektivitet og høyere grad av sirkularitet, og består i dag av 36 medlemsbedrifter.

«Det en stor fest å få lov til å jobbe sammen med Orkland kommune med å markedsføre alt det fantastiske vi har å by på i denne regionen. Det er så lett å lene seg tilbake og tenke at folk oppdager oss, for vi er jo så flinke. Men erfaring viser at hvis vi ikke forteller de gode historiene, blir det også vanskelig for folk å få høre dem. Nå får vi åpna et helt nytt nettsted som henvender seg spesifikt til nye arbeidstakere som kommer til Orkland for å jobbe i bedriftene våre. Det tror jeg faktisk ikke jeg har sett før andre steder.»  

Dette sa leder i Thamsklyngen, Haakon Skar, i intervju med avisa Sør-Trøndelag denne uka.

Naturlig samarbeid

I samme artikkel pekte kommunedirektøren på kommunens visjon som er «sammen bygger vi Orkland.»

– At vi nå kan ta et sånt initiativ til å markedsføre Orkland, og også regionen, i forhold til innflyttere og næringsetableringer er kjempeviktig. At vi gjør det i samarbeid med næringslivet er helt naturlig for oss, sier Kristin Wangen.

Nettportalen er et av de viktigste tiltakene som kommer som et resultat av temaplanen tilflytting og markedsføring som er vedtatt av kommunestyret. Den har som hovedmålsetting at Orkland skal ha en befolkningsvekst utover prognosene til hovedalternativet til Statistisk sentralbyrå.

Her kan du lese planen