– Stadig flere benytter vår chatrobot for å skaffe seg kommunal informasjon. Kommune-Kari jobber natt og dag hele året og nye spørsmål gjør at hun blir gradvis flinkere.

Det sier fungerende leder for arkiv- og servicetorg i Orkland kommune, Jorid Dalsegg Gagnås. Hun har siden Kommune-Kari ble «ansatt» i kommunen 1. mars 2020 hatt hovedansvaret med å følge opp den særdeles aktive damen som jobber til alle døgnets tider. Statistikken viser nemlig at innbyggerne stiller henne spørsmål både natt og dag.

– Vi ser imidlertid at trafikken tar seg opp fra klokken 07.00 om morgenen og når en topp i løpet av formiddagen. Aktiviteten er imidlertid høy hele dagen, og tjenesten er uten tvil med på å redusere antall henvendelser til vårt sentralbord, sier Gagnås.

Lett å snakke med

For å komme i kontakt med Kommune-Kari må du besøke Orkland kommunes nettside. På nettsiden finner du det meste om Orkland kommune, men det kan selvsagt være tidkrevende å manøvrere seg fram til det du leter etter gjennom menystrukturen.

– Her vil Kari være til stor hjelp. For å komme i kontakt med henne kan du bare klikke på ikonet av henne, som du finner nederst på høyre side. Du kan også skrive direkte i søkefeltet du finner sentralt plassert på siden. Når du har skrevet inn det du lurer på, åpner Kari en dialogboks som enten gir deg direkte svar, eller kommer med oppfølgingsspørsmål dersom hun ikke forstår hva du lurer på, sier Gagnås.

– Kari viser deg til det rette stedet på hjemmesiden og viser deg også hvor du finner de rette skjemaene hvis det er noe du skal søke om, sier Gagnås, som opplyser om at du også kan laste ned Kommune-Kari som app.

Stor bredde

Chatroboten utvikles hele tiden. Kari «forstår» mer og mer og kan hjelpe til selv om man bare skriver et enkelt ord i søkefeltet.

– Hun foretrekker faktisk at du skriver så kort som mulig. Du trenger ikke stille fullstendige spørsmål, det er nok å skrive nøkkelord. Lurer du for eksempel på hvordan du skal søke om å få byggetillatelse, skriver du bare «byggetillatelse» i søkefeltet. Da får du opp all relevant informasjon om temaet, sier Gagnås.

Siden starten i mars 2020 har Kommune-Kari besvart nesten 64 000 spørsmål.

– Så langt i år har det kommet over 21 000 henvendelser, så det er tydelig at tjenesten benyttes mer og mer, sier Gagnås, som oppfordrer innbyggerne til å benytte tjenesten i enda større grad.

Du kan bidra

For at Kari skal bli enda flinkere til å svare på spørsmål fra innbyggerne, kan nemlig du være med å «trene» henne og gjøre henne flinkere. Spørsmål hun ikke kan svaret på blir registrert i loggen og blir deretter komplettert med korrekte svar.

– Når du avslutter dialogen med Kari, får du anledning til å gi henne en tilbakemelding. Vi oppfordrer flest mulig til å gi oss innspill på forbedringer og spørsmål de ønsker svar på, avslutter Jorid Dalsegg Gagnås, som minner om at loggen er anonym og kommunen ikke har mulighet til å se hvem som har spurt om hva.