– Først sender russerne en rakett for å ramme brannstasjonen. Deretter skyter de mot en boligblokk i nabolaget. På den måten sørger de for å ødelegge mest mulig og sette redningsarbeiderne ut av spill. Det er en bevisst strategi.

Odd Steinar Rønne blunker ikke engang når han forteller hvordan de russiske militære styrkene går fram mot sitt naboland. Til det har han fått for mange øyenskildringer fra sine gode venner i det ukrainske brannvesenet. Dette er dagligdagse historier fra den meningsløse krigen som nå raser.

Odd Steinar er styreleder og primus motor i Norsk Ukrainsk Brann- og Ambulansestøtte (NUBAS). Sammen med kollega Joakim Sandodden er han på besøk hos brann og redning Orkland for å hente en tankbil som skal ut av ordinær drift, men som vil komme til stor nytte i det krigsherjede landet.

Du kan lese mer om NUBAS på deres Facebookside

Høy aktivitet

Odd Steinar er pensjonert utrykningsleder for brannvesenet i Steinkjer og bruker nesten all sin tid i den humanitære organisasjonen, som drives av personer med bakgrunn fra beredskapsetater og transportselskaper rundt omkring i Norge. De har etter hvert skaffet seg solid erfaring fra overlevering av donerte brannbiler og ambulanser til kolleger i Ukraina. Når neste kolonne er framme, har de levert totalt 114 brannbiler og ambulanser fra Norge.

Her kan du lese en NRK-reportasje fra turen i mars 2023

Utstyr fra Sovjettiden

Tankbilen, en 1987-modell Mercedes 1625, har gjort sitt i Orkland, men Odd Steinar og Joakim var ikke i tvil da brannsjef Leif Harald Bremnes tok kontakt for å lodde interessen.

– Vi har god oversikt over behovet i Ukraina. Så langt har over 2000 brannbiler gått tapt i krigen, og standarden på materiellet ligner nok mest på det du kan se i den britiske TV-serien Aidensfield, sier Odd Steinar, som legger til at standarden på materiellet er bedre i hovedstaden Kiev, men utover landet er det meste av utstyret fra den gamle Sovjettiden.

Får mye ut av lite

Joakim forteller at brannmannskapene i Ukraina gjerne tar imot biler av litt eldre dato fordi de da er i stand til å reparere dem hvis det skulle bli nødvendig. Ukrainerne er dyktige håndverkere og mekanikerne er svært kapable og kreative til å sette bilene i stand igjen dersom de skulle bli skadet.

– Det er nesten litt vanskeligere med nyere og mer avansert materiell, for da er tilgangen på reservedeler en stor begrensning, forklarer Joakim, som bruker nesten all sin tid i foreningens tjeneste. I likhet med Odd Steinar har han blitt dedikert til arbeidet som de vet gjør en forskjell i de østlige delene av Ukraina der bilene sendes.

Lokalt spleiselag

Det er imidlertid en bil i svært god stand som doneres fra Orkland. Det kan Erik Sivertsen og Jonny Svendsen fra Team Verksted bekrefte. Da beredskapsleder Svein Erik Hovde i brann og redning Orkland tok kontakt for å høre om de kunne ta en overhaling av bilen, var det ikke nei i deres munn.

Både Team Verksted og Vianor på Orkanger har nemlig bidratt helt kostnadsfritt til at det er en bil i god stand som slutter seg til kolonnen på 17 biler som setter kursen mot Ukraina fredag 2. juni. Med seg får de også 250 brannslukkingsapparater donert av Skanska.

– De bytter samtlige apparater som er montert i tunnelene på E39 mellom Klett og Orkanger, og da var vi selvsagt på hugget, smiler Svein Erik.

Med i forsendelsen fra Orkland er også pledd og førstehjelpsutstyr gitt av Event Medics.

På eget ansvar

– Vi starter kjøreturen fra Steinkjer, deretter møter vi resten av kolonnen på Østlandet før vi kjører inn i Sverige via Svinesund. Så blir det ferge til Polen der vi er pålagt å kjøre med blålys fram til den ukrainske grensa, forteller Odd Steinar, som har opparbeidet seg spisskompetanse på eksport og tolldeklarasjoner og kan derfor sørge for en effektiv transportetappe fram mot målet.

Totalt vil det være med 34 personer for å få kjøretøyene trygt fram, to i hver bil. Mannskapene består av folk fra brann- og redningstjenesten landet over. Det er rift om å få være med, ifølge Odd Steinar. Før de reiser må samtlige signere på at de deltar på eget ansvar. Selv om bilene blir overlevert i byen Lviv, helt vest i Ukraina, vet man aldri. Krig er krig.

Alltid på jobb

I Lviv blir bilene overlevert til ukrainske kolleger, som kommer fra de østlige delene av landet.

– Dette er mannskaper som er på jobb 24 timer i døgnet. De bor på sine brannstasjoner og er i konstant beredskap, klar til å rykke ut dersom russerne angriper. Det er klart at dette er en psykisk påkjenning, og en tur vestover for å hente materiell fra Norge oppfattes nok som en liten fristund og et kjærkomment avbrekk fra krigens redsler, sier Odd Steinar, som er full av beundring over sine ukrainske kollegers innstilling og innsats.

Slåss som vikinger

Selv om materiellet doneres kostnadsfritt fra redningsetater over hele landet, er ikke arbeidet med å få bilene fram helt gratis. Det koster i gjennomsnitt 30 000 kroner per kjøretøy.

– Vi er selvsagt en non-profit organisasjon som bruker alle økonomiske midler til transport av kjøretøyer og materiell.  Alle involverte jobber uten lønn. Pengene vi får inn kommer fra bedrifter og privatpersoner over hele landet, og er en forutsetning for at vi kan holde på, noe vi kommer til å gjøre til krigen er over, sier Odd Steinar, som kan fortelle om en enorm kampvilje hos sine ukrainske kolleger.

– Når vi spør dem om hvordan de ser på framtida, sier de:

«Vi skal vinne krigen og vi skal slåss som vikinger.»