Butikksjef Solveig Hegglund Bakken var aldri i tvil da hun fikk spørsmål om å skolere de butikkansatte om en av de mest økende folkesykdommene i Norge. Nå utfordrer hun alle bedrifter om å gjøre det samme.

– Jeg ble så glad da vi ble kontaktet om kurset og sa selvsagt ja med en gang. For det første har vi svært ofte kontakt med personer med demens og deres pårørende i butikken. For det andre levde jeg i mange år med en mor som hadde Alzheimer, så jeg vet at det er nyttig å få informasjon om temaet, sier Solveig.      

Et mer demensvennlig samfunn

I dag er det anslått av over 100 000 nordmenn lever med en demensdiagnose, og antallet er økende. Orkland kommune har tatt grep og satt sykdommen høyt på dagsorden. Demenskoordinator Kjersti Løkken ble tilsatt i 2022, og det er etablert lokal demensforening gjennom Nasjonalforeningen for folkehelsen. 

Her kan du lese mer om demensomsorg i Orkland  

Tar oss god tid

– For oss på Coop Extra på Orkanger handler det i bunn og grunn om at alle mennesker er like mye verdt. Det har vi som en grunnholdning overfor alle kunder, sier Solveig, som sier det egentlig bare handler om å gjøre enkle grep i hverdagssituasjoner.

Folk med en demensdiagnose kan ofte oppleve stress i kasseområdet. Det er mange lyder, folk i kø, og koder på bankkort som skal huskes.

– Der har vi lært oss at vi skal ta oss god tid til kunden. Lar kunden snakke ferdig og bidrar til å skape ro. Dersom det blir kø, tilkaller vi hjelp til en annen kasse eller henviser øvrige kunder til de selvbetjente kassene. Det går helt fint. Inne i butikken peker vi aldri retning av hvor kundene finner varen. Vi blir med og hjelper dem helt fram, forklarer Solveig.

Button knekker koder

Hun peker også på at det er ikke bare er personen med demens de tar hensyn til. Ofte er det også en ektefelle eller andre familiemedlemmer som er med, som kan oppleve det å gå inn butikk som en utfordring. 

– For oss ansatte er ikke dette så vanskelig, og når vi i tillegg har på oss denne skaper det ofte en god og trygg stemning.  

Solveig peker på en rosafarget button, et jakkemerke hun har festet på venstre side av sin røde T-skjorte. Den blir lagt merke til av de det gjelder.

– Alle 19 ansatte har hatt på denne hver dag etter at vi gjennomførte kurset. Selve kurset tok ikke lang tid og Kjersti forklarte så fint om temaet. Hun viste en film som på en god måte formidlet hvordan det er å ha sykdommen og det å være pårørende. Filmen skapte både fine refleksjoner og diskusjoner blant ansatte. 

I nær framtid vil kommunen sende ut invitasjon til flere bedrifter om å ta kurset og Solveig Hegglund Bakken er klar i sin tale:

– Bli med! 

Vil du vite mer om kurset? Ta kontakt med demenskoordinator Kjersti Løkken på telefon 92 48 29 20 eller send en e-post til:  demensvennlig@orkland.kommune.no.