Statistisk sentralbyrå (SSB) har nå offentliggjort innbyggertallene per 1. oktober 2022. Tilflytting gjør at vi fortsatt vokser. Nå er det 18 653 innbyggere i Orkland.

I løpet av tredje kvartal ble det født 43 barn, mens 51 personer døde. Så langt i år har vi et fødselsunderskudd på 23, noe som betyr at det er tilflyttingen som gjør at folketallet i kommunen har økt med 151 personer siden årsskiftet.

I likhet med resten av landet har Orkland tatt imot mange flyktninger i 2022. Majoriteten har kommet fra Ukraina. Noen har kommet direkte til kommunen fra utlandet, mens andre har vært registrert i Råde før de har blitt bosatt. Det kan imidlertid ta noen måneder før en flyktning er formelt registrert i folkeregisteret. Det betyr sannsynligvis at flere av flyktningene som ble bosatt hos oss i tredje kvartal først vil vises i befolkningstallene for fjerde kvartal.

Befolkningsveksten i tredje kvartal er noe lavere for Orkland enn landsgjennomsnittet.

Her kan du lese mer om befolkningsutviklingen i Norge i tredje kvartal 2022