Responsen har vært helt overveldende etter at Orkland frivilligsentral i slutten av november opplyste at de ville sette i gang en julegaveaksjon for vanskeligstilte barn i kommunen.

Aksjonen har som mål at alle barn i Orkland kommune skal få julegaver under treet på julaften. Innsamlingen har bestått av både fysiske gaver og pengegaver. Over 100 personer har henvendt seg og har kommet med gaver.

- Mange frivillige har strikket labber, så alle barna får heimestrikka labber i gavene sine i år, sier Tom Brendmo, som er leder for frivillighet i Orkland kommune.

Det kom inn så mange gaver at det blir noen til overs som vil bli lagret til neste års aksjon.

- Totalt har vi mottatt pengegaver på 85 505,05 kroner, fordelt på 47 givere. De største overføringene var på godt over 10 000 kroner, sier Brendmo.

Mange privatpersoner har gitt mindre beløp, og alle monner drar i riktig retning. Penger som ikke blir brukt i år blir stående på en øremerket konto til neste års julegaveaksjon.

Det har vært et viktig prinsipp at mottakerne skal være anonyme. Personvernet har blitt ivaretatt ved at frivilligsentralen kun har fått tilsendt kjønn, alder, adresse, men ingen navn på mottakerne. Nav, psykisk helse, flyktningtjeneste, barneverntjeneste og familiesenter har bidratt med informasjon. Alle som bidrar med utkjøring av gaver til mottaksadressene må underskrive en taushetserklæring. Barnas foreldre eller representanter for hjelpetjenestene skriver på til og fra-lappene.

Det er Eva Solstad og Jannicke Meland ved Orkland frivilligsentral har stått for innkjøp av julegaver. De har sortert alle gavene etter kjønn og alder og pakket dem inn, med hjelp fra frivillige. De to deltar også i utkjøring til mottakerne, forteller Tom Brendmo, som gjerne vil overbringe en takk til alle som har bidratt slik at rundt 130 barn mottar gave fra årets julegaveaksjon.