- Det er gøy å snakke med barna fordi de sier alt. De har så mye fantasi. Det er lettere å forstå teorien i fagene når vi får se barna i praksis.

Det sier Ingunn Storsand, som er en av elevene ved Orkdal vidaregåande skole som har stor glede og nytte av å bli kjent med barn fra Evjen barnehage. Siden 2018 har skolen hatt et samarbeid med barnehagen, som ligger bare noen steinkast unna skolen på Folloplatået.

Det hele startet med at barnehagen gjennom flere år har brukt Folloparken aktivt som turmål. Det ble lagt merke til av lærer Hanne Bachke Solem, som er lærer for elever på helse- og oppvekstfag. Hun så raskt at det her kunne det ligge noen unike muligheter for aktiviteter som ville være til nytte for hennes elever, samtidig som det kunne være spennende for de minste.

Lekne og kreative ungdommer

Samarbeidet består i at elevene organiserer ulike praktiske aktiviteter. Det har vært alt fra baking og lesing til laging av hinderløyper og sanseløyper. De går på tur sammen, leker og spiser formiddagsmaten sammen.

- Barna er nysgjerrige og opptatt av å møte nye mennesker, og det er ekstra stas at det er lekne og kreative ungdommer som møter dem. Det å ha en ekstra hånd å holde i eller et fang å sette seg på, det føles trygt. Elevene fra Follo er engasjerte og aktive, og det er av stor betydning om de skal få innpass hos barnehagebarna, sier fagleder Åse Krognes i barnehagen.

Gode relasjoner

Krognes framhever betydningen av kontinuiteten som er i samarbeidet med skolen, noe som skaper gode relasjoner barna og ungdommene som raskt finner tonen når de møtes igjen. Hun opplever samarbeidet som svært meningsfullt og er til nytte for alle.

- Som med alt annet har pandemien hindret oss noe de siste par årene, men vi håper at vi utover vinteren og våren kan møtes på fast basis igjen, sier Krognes.

Praksisnære situasjoner

- Vi kan bruke situasjoner vi opplever i møte med barna som eksempler i undervisning senere. I tillegg synes elevene det er skikkelig gøy å gjøre noe praktisk i skolen, sier Hanne Bachke Solem, som sier de får svært positive tilbakemeldinger fra elevene på å involvere barnehagebarn i undervisningen.

En elev uttalte nylig at det er greit å få møte ungene og lære litt om dem: «Da får vi se en annen side av faget enn eldreomsorg. En annen sa: «Det er lærerikt fordi vi kan se hvordan vi kan gjøre det i praksis og i jobb. Vi får være kreative og det er et avbrekk i skolehverdagen. Det å få møte barnehagebarn i en setting sammen med lærer gir oss en god arena til å jobbe med flere av våre læreplanmål i praksisnære situasjoner».

Solem sier de setter stor pris på samarbeidet med Evjen barnehage, som de alltid opplever som imøtekommende og positive.

- Det er sjelden et nei når vi spør om å få låne noen barn, smiler Hanne Bachke Solem, som håper på flere møter utover våren.