Et 30-talls frammøtte var samlet i kommunestyresalen onsdag 16. mars. Temaet var digital hverdag – mulighet eller begrensning? Der kom det både fram ideer og lovnader som kan bidra til å minske digitalt utenforskap i Orkland.

Det var hovedutvalg for helse og mestring som hadde satt temaet på dagsorden, og utvalgets leder, Hanne Nyhus, sa i sin innledning at dette var et etterlengtet møte som på grunn av pandemien var blitt utsatt.

– Når vi skal snakke om digitalisering er det viktig at vi treffes fysisk, sa Nyhus, som hadde fått med seg Ivar Tuflåt Sjømæling, teknologiambassadør i Pensjonistforbundet som første foredragsholder.

I hans rolle som teknologiambassadøren skal han fremme velferdsteknologi og digitale løsninger, samt bidra til at eldre blir mere digitale.

Et viktig supplement

 – Kun 40 prosent av landets pensjonister er digitale. Selv om tiden jobber for at tallet øker, er det viktig å være klar over at mange er avhengige av sine barn, øvrig slekt og venner for å henge med, sa Sjømæling.

I sitt innlegg brukte han mest tid på å snakke om velferdsteknologi, som blir et svært viktig supplement i omsorgstjenesten i årene som kommer.

– Det er bare å se på utviklingen i befolkningssammensetningen framover så forstår vi at det må bli sånn. Gjør vi ingen grep, må 7 av 10 arbeidstakere jobbe innenfor helsesektoren i 2030. Det er det ingen realisme i, sa Sjømæling, som viste mange gode eksempler på teknologiske nyvinninger som er kommet på markedet de siste årene.

Økt trygghet 

Trygghetsskapende teknologi, som for eksempel bruk av GPS, har tidligere vært omstridt i bruk i eldreomsorgen. Nå har til og med Datatilsynet snudd og ser at nytten på mange måter oppveier ulempene, sa teknologiambassadøren som også presenterte produkter innenfor utrednings- og behandlingsteknologi og velværeteknologi.

Hans råd til kommunen var å opprette et brukerråd for å oppnå de beste løsningene. I tillegg til brukerne anbefalte han at det skulle bestå av fagpersoner fra helsesektoren som leger og fysio- eller ergoterapeuter. I tillegg rådet han kommunen til å etablere et visningsrom der brukerne kan få se og gjøre seg kjent med nytt utstyr.

Hjelp å få

– I tillegg er det viktig å skolere helsepersonellet i bruk av utstyret. Det er de som har den daglige kontakten med brukerne og som må kunne yte service ved behov, sa Sjømæling, som opplever at mange kommuner glemmer akkurat denne delen av oppgaven.

 Han informerte de frammøtte at Pensjonistforbundet har opprettet en telefontjeneste for alle som har spørsmål av teknologi og eldre. Telefonnummeret er 22 60 07 00.

Digitalisering i Orkland 

På møtet presenterte også Ruth Astrid Eng Mule arbeidet som Seniornett Orkland i en årrekke har gjennomført for å skolere eldre i bruk av digitale kommunikasjonsverktøy. Kommunalsjef for helse- og omsorg, Kristin Wangen, orienterte om hvordan kommunen jobber innenfor fagfeltet for å introdusere ny teknologi, mens leder for kommunikasjon- og digitalisering, Eivind Sperre Austnes, tok for seg digitaliseringsarbeidet i Orkland. Han redegjorde for hva styrende dokumenter sier om digitalt utenforskap og hva forskningen sier om situasjonen.  Austnes tok også for seg hva som kan fungere, og de nasjonale retningslinjene og støtteordningene som eksisterer per i dag.

– Barrierene som skaper digitalt utenforskap er for eksempel tilgang på utstyr og internett, men også bruk av kodebrikke til eID, mangel på personlig veiledning, mangelfullt personlig nettverk, svak økonomi, helseutfordringer og manglende forståelse av hvordan du skal navigere i en byråkratisk organisasjon.

Han pekte på at en stor utfordring er at de som er svakest, ofte er de samme som unngår tilbud om kurs.  Det blir ofte kamuflert bak at de ikke har behov eller interesse.

– Digitalt utenforskap er i ytterste konsekvens et demokratisk problem. Den beste løsningen er at flest mulig får bli en del av det digitale fellesskapet, da manuelle tilleggsløsninger gjerne blir symbolske substitutt, sa Austnes.

Økt samarbeid

Kai Roger Magnetun, som er enhetsleder for kultur og idrett, berømmet Seniornett Orkland for arbeidet de har gjort gjennom mange år. Han gikk langt i å innrømme at Orkland kommune har en vei å gå for å legge forholdene enda bedre til rette for at de eldste skal kunne ta del i det digitale samfunnet, og at kommunen vil gå i enda tettere dialog med Seniornett slik at de skal få enda bedre rammebetingelser for å gjøre jobben sin.

– Vi er på god vei, men skal bli enda bedre flinkere, sa Magnetun.

Hanne Nyhus oppfordret til slutt pensjonistforeningene om å benytte Sjømæling som ressursperson og gjerne invitere han på medlemsmøter. Hun henstilte også de frammøtte om å markedsføre Seniornett som en ressurs for eldre som ønsker å lære mer om mulighetene digitaliseringen byr på.