I helgen kom myndighetene med både regionale og nasjonale endringer i reglene knyttet til koronasituasjonen. Et mutert virus er oppdaget, og det stilles ytterligere krav til oss alle om å være enda mer skjerpet.

Bakgrunnen for de strengere tiltakene er utbrudd i Nordre Follo der det er påvist en mutert utgave av koronaviruset.  Det er stor usikkerhet om hvor mye viruset har spredd seg. På bakgrunn av dette har regjeringen innført ekstra strenge tiltak i 25 kommuner i østlandsområdet.

Foreløpig gjelder tiltakene kun der. Dette kan imidlertid endre seg raskt – også i Trøndelag, dersom den nye varianten av viruset blir påvist her.

Test deg!

Vi gikk tidligere i dag ut med en sterk anmodning om at folk som har vært på besøk, eller hatt besøk fra en av disse kommunene de siste 14 dagene, om å teste seg. Du kan lese saken og oversikten over de 25 kommunene her:

Vi oppfordrer alle som har vært på besøk, eller hatt besøk fra disse kommunene de siste 14 dagene, om å ta koronatest. Du kan bestille koronatest her:

Du kan også ta kontakt med vår koronatelefon 900 31 260 mellom 10:00 til 14:00 mandag til lørdag.

Det tar en til to dager før du får svar på testen. Hold deg hjemme og unngå kontakt med andre fram til svaret foreligger.

Vi fraråder for øvrig både besøk fra og reising til de nevnte kommunene nå.

Strengere karanteneregler

Fra midnatt ble karantenereglene for personer som ankommer Norge fra utlandet ytterligere skjerpet. I klartekst betyr det at det blir strengere regler for testing og innreisekarantene for å stoppe det muterte viruset.

Du kan lese mer om endringene og unntakene her:

Svenskene stenger

Sverige har fra i dag innført innreiseforbud fra Norge, Danmark og Storbritannia.  Vedtaket gjelder til og med 14. februar. Forbudet gjelder for ikke-svenske statsborgere som reiser til Sverige fra Norge, med noen unntak. Her er noen av de viktigste:

• Personer som transporterer gods eller som har annen tilknytning til transport.
  • Personer som kan dokumentere at de bor eller arbeider, eller skal bo eller arbeide i Sverige.  Dette gjelder eksempelvis personer med gyldig oppholdstillatelse.
  • Personer med familiesituasjon som tilsier at man må passere grensen i forbindelse med   livets sluttfase, begravelse, fødsel med mere.
  • Barn under 18 år som reiser for å ha samvær med foreldre som bor i Sverige, inklusive den personen som ledsager barnet.
  • Helse- og syketransporter.

For ytterligere informasjon om den svenske innreiseregelen, kan du lese mer på det svenske politiets nettsider:

Med bakgrunn i den nåværende situasjonen, vil vi poengtere at tiden er ikke inne for å reise. Ha færrest mulig kontakter, hold avstand, praktiser god hygiene og bruk munnbind offentlig. Sammen klarer vi dette!

Vanskelig å holde oversikt?

Synes du det er krevende å holde oversikt over hvilke regler og anbefalinger som gjelder? I Orkland gjelder selvsagt de nasjonale reglene. Den lokale forskriften vedtatt av formannskapet gjelder til og med 3. februar 2021. I tillegg er det også nasjonale anbefalinger som gir gode råd til innbyggerene for å begrense spredningen av covid-19. Her finner du en oversikt over hva som gjelder i Orkland: