Ny teknologi frigjør tid på legekontoret: – Et fantastisk verktøy
Legene Gunnhild Halgunset, Astrid Moen Fagerli og Almute Rukiene har alle tatt i bruk kunstig intelligens for å effektivisere arbeidshverdagen. Foto: Ina Marie Holseth/Orkland kommune
En rund, sort liten dings sparer fastlegene ved Fannrem legesenter for verdifull tid og gir bedre flyt i en hektisk arbeidshverdag.
av Ina Marie Holseth
Sist oppdatert
Når du har vært hos fastlegen og er på vei ut døra, begynner en ny oppgave for legen: Alt som er sagt og gjort skal oppsummeres, dokumenteres og føres inn i pasientjournalen din.
Dette er en oppgave som kan ta mye tid i løpet av en arbeidsdag, der legene treffer mange pasienter, noen av dem med komplekse helseproblemer.
Flere leger i Orkland kommune har nå tatt i bruk en ny «kollega» som løser denne oppgaven for dem – nemlig diktering med kunstig intelligens.
Sparer to timer hver dag
– Det er virkelig luksus. Jeg kan bruke mer tid på pasienten, se dem i øynene når de snakker, i stedet for å se ned i tastaturet, forteller Almute Rukiene, allmennlegespesialist og fastlege ved Fannrem legesenter.
Medbric er blant flere tilbydere av tale-til-notat-løsninger i helsesektoren i Norge. Foto: Ina Marie Holseth/Orkland kommune
Verktøyet hun viser til, er en slags supersmart diktafon – plassert på kontorpulten hennes.
Når Rukiene tar imot en pasient, starter hun et opptak av samtalen. Ved hjelp av kunstig intelligens blir samtalen, i løpet av noen få sekunder, bearbeidet og oppsummert til et ferdig notat som kan kopieres direkte inn i pasientens journal.
Når Rukiene har kvalitetssjekket informasjonen og hentet ut det hun trenger, slettes opptaket automatisk.
Verktøyet kan også brukes til å skrive henvisninger til andre helsetjenester og prøvesvar til pasienter.
– Før kunne jeg sitte langt utover ettermiddagen for å skrive, skrive og skrive. Med AI-diktering sparer jeg opp mot to timer på skriving hver dag, forteller Rukiene.
Bedre arbeidsflyt
Legekollegaene Gunnhild Halgunset og Astrid Moen Fagerli har også tatt i bruk kunstig intelligens i journalføringen sin.
Begge vedgår at de var litt skeptiske til å ta i bruk teknologien til å begynne med. Men etter tre måneders bruk opplever de at verktøyet gir mer tid til pasientene, og mindre tid foran PC-skjermen.
Foto: Ina Marie Holseth/Orkland kommune
– Det gir også en bedre arbeidsflyt. Informasjonen fra pasientkonsultasjonene blir ryddig og tydelig, som gjør det enkelt å holde oversikt – både for oss på legekontoret, men også i elektronisk kommunikasjon med andre helsetjenester, forteller Halgunset.
– AI-dikteringen er ikke bare til støtte for legene. Også helsesekretærene drar nytte av ryddigere og raskere dokumentasjon, sier Fagerli.
Alle tre fastlegene bruker AI-diktering av typen Medbric, som benyttes av både fastleger og spesialister i hele Norge. Teknologien er tilpasset medisinsk språk og kontekst.
– Alt av småprat med pasienten filtreres automatisk bort, slik at kun det som er medisinsk relevant som blir med i notatet, sier Fagerli.
For Rukiene, som titt og ofte har konsultasjoner med pasienter på andre språk enn norsk, er det også en stor fordel at programvaren automatisk oversetter konsultasjonen til norsk.
– Det er virkelig et fantastisk verktøy, sier hun.
Trygg teknologi
På venterommet ved legesenteret på Fannrem henger plakater som informerer pasientene om at legene bruker AI-diktering.
– Vi har til og med vist fram løsningen til enkelte pasienter. Ingen negative tilbakemeldinger, bare positiv respons, sier legene.
De legger til at pasienter har mulighet til å reservere seg mot lydopptak dersom de ønsker det.
Når ny teknologi tas i bruk i helsetjenesten, er trygg håndtering av pasientdata helt avgjørende. AI-dikteringsverktøyet som brukes på legekontoret er utviklet spesielt for å ivareta sikkerhet, og oppfyller kravene i GDPR (personvernforordningen)-
Ingen pasientdata lagres permanent, og informasjonen som dikteres blir ikke brukt til å trene opp AI-modellen. Det er opp til hver enkelt lege hvorvidt de ønsker å gå til anskaffelse av AI-diktering.
Legen har uansett ansvar for dokumentasjonen, og alt gjennomgås og kvalitetssikres før det legges inn i pasientjournalen. På denne måten ivaretas både datasikkerhet og pasientens personvern, samtidig som arbeidsflyten forenkles.
