Når du trykker send på dine e-poster, kan de være verden rundt i løpet av få sekunder. Har du tenkt på hvor selvfølgelig det er blitt? Hvordan var det egentlig før da brev måtte bringes fysisk langs de gamle postrutene? Det ønsket ålesunderen Mads Heggen å sette søkelyset på da han bestemte seg for å gå til fots langs Den Trondhjemske postvei fra Bergen til Trondheim.

Sist lørdag møtte han ordfører Oddbjørn Bang på Storås, etter at han 12. juni startet turen fra Bergen. Med sekk på ryggen og overnatting i telt skulle han tilbakelegge over 70 mil til fots langs det som var en viktig ferdselsåre i Norge fra 1785 til 1868.

La grunnlaget for dagens veinett

- Jeg er historisk interessert og ønsker gjennom denne turen å formidle kunnskap om denne svært viktige veien, som har fått stor betydning for hvordan mye av dagens veinett mellom Vestlandet og Midt-Norge er, sier Heggen, som til daglig studerer musikkvitenskap i Trondheim.

Selve ruta følger i store trekk der dagens E39 går gjennom landskapet. Deler av den gamle postveien ligger derfor skjult under asfalt og er dermed ikke synlig lenger. Enkelte steder er imidlertid den gamle ruta intakt og det er det som gjør den så fin å gå.

- Postveien går gjennom storslått natur – over fjorder og fjell, gjennom frodige bygder og over elver, sier Heggen, som har fått økonomisk støtte til turprosjektet av Møre og Romsdal fylkeskommune.

Posten skulle fram

Det norske postvesenet ble grunnlagt i 1647. Da gikk all post mellom Bergen og Trondheim via Oslo. I 1785 ble det vedtatt ved kongelig resolusjon å opprette ukentlig direkte postrute mellom de to byene. Det ble bevilget penger og satt fart i veiutbyggingen som var ferdig i 1804. Det ble rekruttert lokale postbud som satt på hesteryggen, rodde eller gikk til fots i all slags vær. Med ansvar for hver sin del av strekningen overleverte de postveska til neste postbud, nærmest som et stafettløp gjennom landet.

Her kan du lese mer om Den Trondhjemske postvei

Overrakte postkort til ordførere

- Posten fra Bergen til Trondheim brukte ti dager, forteller Heggen, som selvsagt bruker litt lengre tid på sin tur, som eneste postmann på hele ruta.

For postmann har han vært. Samtlige 21 kommuner langs veien har nemlig fått overrakt et postkort av sunnmøringen, som på denne måten har satt et søkelys på en viktig del av norsk kommunikasjonshistorie. Postkortene er for øvrig de første postforsendelsene som er blitt fraktet siden 1868. Da ble ruta lagt ned og avløst av dampskip som fraktet posten langs kysten.