Verktøylinje
Forskrift om vann- og avløpsgebyr, Orkland kommune, Trøndelag
Trykk Escape for å lukke innholdsfortegnelse
- Forskrift om vann- og avløpsgebyr, Orkland
- § 1. Generelle bestemmelser
- § 2. Forskriftens formål
- § 3. Definisjoner
- § 4. Generell gebyrplikt
- § 5. Gebyrtype
- § 6. Gebyrsatser
- § 7. Arealberegningsmetode
- § 8. Tilknytningsgebyr
- § 8-1. Gebyrplikt
- § 8-2. Utforming av gebyret
- § 8-3. Ansvar og betaling
- § 9. Årsgebyr
- § 9-1. Gebyrplikt
- § 9-2. Gebyrets oppbygning
- § 9-3. Abonnementsgebyr
- § 9-4. Forbruksgebyr
- § 9-5. Betaling etter målt forbruk
- § 9-6. Betaling etter stipulert forbruk
- § 9-7. Reduksjon av eller tillegg til årsgebyr
- § 9-8. Gebyrreduksjon i medhold av forbrukerkjøpslovens regler om prisavslag
- § 9-9. Pålegg om utbedring
- § 9-10. Ansvar for opplysninger om abonnement
- § 9-11. Ansvar for gebyrene
- § 9-12. Retting av feil gebyrberegning
- § 10. Bestemmelser for installasjon og bruk av vannmåler
- § 10-1. Installasjon
- § 10-2. Eierforhold og kostnader
- § 10-3. Avlesning av vannmåler
- § 10-4. Tilsyn og vedlikehold
- § 10-5. Nøyaktighetskontroll
- § 10-6. Avregning ved feilmåling
- § 10-7. Utskifting og flytting
- § 11. Innbetaling av årsgebyr
- § 11-1. Innbetaling
- § 11-2. Manglende innbetaling
- § 12. Klage og omgjøring
- § 13. Ikrafttredelse
Ditt søk ga dessverre ingen treff.
Del dokument
Forskrift om vann- og avløpsgebyr, Orkland kommune, Trøndelag
Hjemmel: Fastsatt av Orkland kommunestyre 20. november 2019 med hjemmel i lov 16. mars 2012 nr. 12 om kommunale vass- og avløpsanlegg (vass- og avløpsanleggslova) § 3 og forskrift 1. juni 2004 nr. 931 om begrensning av forurensning (forurensningsforskriften) § 16-1 annet ledd.
§ 1.Generelle bestemmelser
Kommunens abonnenter betaler for vann- og avløpstjenester levert av kommunen. Forholdet mellom abonnenten og kommunen er regulert av statlige lover og forskrifter, samt av kommunale reglementer og bestemmelser. De viktigste er listet nedenfor:
§ 2.Forskriftens formål
Forskriften gir bestemmelser om beregning og innbetaling av gebyrer som abonnentene skal betale for kommunens vann- og avløpstjenester.
🔗Del paragraf§ 3.Definisjoner
I denne forskriften menes med:
§ 4.Generell gebyrplikt
Plikten til å betale vann- og/eller avløpsgebyr gjelder følgende abonnenter:
§ 5.Gebyrtype
Gebyrtypene er:
§ 6.Gebyrsatser
Gebyrsatsene fastsettes årlig av kommunestyret, og trer i kraft fra det tidspunkt kommunestyret bestemmer. Gebyrene skal fullt ut dekke kommunens kostnader ved levering av tjenestene regulert av denne forskriften.
Gebyrsatsene fremkommer av gebyrregulativet, og er tilgjengelige på kommunens hjemmesider.
🔗Del paragraf§ 7.Arealberegningsmetode
I den utstrekning gebyrberegningen gjøres avhengig av byggets størrelse, danner bruksarealet beregnet etter NS-3940 grunnlaget for gebyrfastsettelsen.
🔗Del paragraf§ 8.Tilknytningsgebyr
Tilknytningsgebyret er et engangsgebyr og betales etter fastsatte kategorier i gebyrregulativet.
🔗Del paragraf§ 8-1.Gebyrplikt
Gebyr for tilknytning til kommunalt vann- og/eller avløpsanlegg skal betales for:
Dersom kommunen overtar privat vann- og/eller avløpsanlegg kan kommunen i det enkelte tilfellet avgjøre hvorvidt tilknytningsgebyr skal beregnes, herunder eventuell rabatt.
Tilknytningsgebyr for tilknytning til vann og/eller avløp betales ikke for:
§ 8-2.Utforming av gebyret
Tilknytningsgebyret skal utgjøre et fast beløp per eiendom.
Tilknytningsgebyret beregnes ut ifra dimensjonen på inntaksledningen.
🔗Del paragraf§ 8-3.Ansvar og betaling
Den som er abonnent på det tidspunkt gebyrplikt oppstår er ansvarlig for betaling av gebyret.
Gebyret faktureres etter gjeldende sats ved gitt igangsettingstillatelse. For eksisterende bygg eller eiendom med tilknytning som ikke er godkjent, betales tilknytningsgebyr etter gjeldende sats på det tidspunktet kravet fremsettes.
Tilknytningsgebyr skal være betalt før tilknytning.
🔗Del paragraf§ 9.Årsgebyr
🔗Del paragraf§ 9-1.Gebyrplikt
Årsgebyr skal betales for alle eiendommer som:
For nybygg beregnes årsgebyr fra dato for midlertidig brukstillatelse eller fra dato eiendommen ble tatt i bruk dersom midlertidig brukstillatelse ikke er gitt. For eksisterende bygg beregnes årsgebyr fra dato for tilknytning.
Gebyrplikten er uavhengig av om det er utendørs tappepunkt/vannpost eller om det er innlagt vann. Vannforbruk til sprinkleranlegg er ikke gebyrpliktig.
🔗Del paragraf§ 9-2.Gebyrets oppbygning
Årsgebyrene for vann- og avløpstjenester består av to deler:
Inntektene fra abonnementsgebyret skal fortrinnsvis dekke vann- og avløpstjenestenes forventede kapitalkostnader.
Hvor stor andel av årsgebyret som skal være henholdsvis fast og variabel del, fastsettes hvert år i gebyrregulativet.
🔗Del paragraf§ 9-3.Abonnementsgebyr
Bolig- og fritidseiendom skal betale abonnementsgebyr som en fast sats per boenhet. Bygning registrert som enebolig med hybel-/sokkelleilighet betaler ikke abonnementsgebyr for første boenhet som er hybel eller sokkelleilighet.
Følgende eiendommer skal betale abonnementsgebyr etter fastsatte kategorier som gjenspeiler vannforsyningskapasiteten til den enkelte eiendom. Kategoriene fremgår av gebyrregulativet.
§ 9-4.Forbruksgebyr
Abonnentene skal betale forbruksgebyr etter målt eller stipulert vannforbruk i m3. Både kommunen og abonnenten kan kreve at forbruksgebyret fastsettes ut fra målt forbruk.
Det gis ikke nedsatt forbruksgebyr for storforbrukere av vann.
Som hovedregel gjelder at avløpsmengden regnes lik vannmengden ved beregning av forbruksgebyr. Unntak fra dette er nevnt i § 9-7, fjerde ledd.
🔗Del paragraf§ 9-5.Betaling etter målt forbruk
Forbruksgebyr etter målt forbruk skal betales for:
Disse eiendommene skal:
For midlertidige tilknytninger kan kravet om vannmåler fravikes dersom vannforbruket kan fastsettes på andre måter. Dersom det ikke er mulig å installere vannmåler kan kommunen fastsette et stipulert forbruk.
🔗Del paragraf§ 9-6.Betaling etter stipulert forbruk
Boligeiendom som ikke har vannmåler, skal betale forbruksgebyr etter stipulert forbruk.
For boligeiendom beregnes stipulert forbruk trinnvis ut fra eiendommens totale bruksareal. For nærings- og kombinasjonseiendom beregnes stipulert forbruk ut fra eiendommens bruksareal multiplisert med en faktor for vannforbruk per kvadratmeter bruksareal. Trinnene og faktoren fremgår av gebyrregulativet.
For eiendom som etter § 9-5 skal ha vannmåler og hvor dette ikke er installert beregnes det et stipulert forbruk med utgangspunkt i regelen over.
Frittliggende garasjer, uthus, anneks, utvendige boder samt naust regnes ikke som bruksareal for bolig-, fritids- og kombinasjonseiendom.
🔗Del paragraf§ 9-7.Reduksjon av eller tillegg til årsgebyr
Restriksjoner på vannforbruket, avbrudd i vannleveransen eller i mottak av avløpsvann gir ikke grunnlag for reduksjon av gebyrene.
Fraflytting eller fravær gir ikke grunnlag for reduksjon av gebyrene. Er bebyggelsen på eiendommen fjernet, eller ødelagt slik at den ikke kan brukes, betales årsgebyr inntil stikkledning er frakoblet (plugget) ved hovedledningen.
Ved søknad til kommunen kan abonnenten få fritak for årsgebyret når eiendommen fysisk frakobles kommunalt ledningsnett. Abonnementet opphører når melding om at anboringspunktet er plombert er mottatt. Ny tilknytning av eiendommen utløser ikke ny betaling av engangsgebyr for tilknytning. Både frakobling og ny tilknytning forutsettes utført for abonnentens kostnad og etter kommunens anvisning. Hvis kommunen foretar fra-/eller tilkoblingen skal det betales et gebyr for dette. Gebyret fremgår av gebyrregulativet.
For eiendom som ikke brukes som bolig, og der avløpsmengden er vesentlig større eller mindre enn vannforbruket, kan avløpsgebyret beregnes ut fra målt avløpsmengde, eller fastsettes etter særskilt avtale med kommunen.
For eiendom hvor avløpsvannets sammensetning avviker fra vanlig husholdningsavløp og virker fordyrende på drift og vedlikehold av kommunens avløpsanlegg, kan kommunen fastsette et tillegg til avløpsgebyret til dekning av merkostnadene. I slike tilfeller inngås det en separat avtale mellom kommunen og abonnenten.
🔗Del paragraf§ 9-8.Gebyrreduksjon i medhold av forbrukerkjøpslovens regler om prisavslag
Abonnenten har rett til reduksjon i gebyr (prisavslag) ved feil eller mangel ved vannforsyningen i medhold av forbrukerkjøpslovens regler om prisavslag. Abonnenten har rett til redusert forbruksgebyr dersom ikke-varslet avbrudd i vannforsyningen varer i mer enn 24 timer.
Vilkår for gebyrreduksjon er at mangelen skyldes forhold på kommunens side, for eksempel forurensing i vannkilde eller feil ved kommunalt anlegg. Kommunen plikter å bidra til å avklare ansvarsforholdet.
Generell anbefaling om koking som sikkerhetstiltak etter trykkfall på grunn av reparasjon, spyling, brannslokking mv., gir ikke gebyrreduksjon.
Krav om redusert gebyr må fremmes innen to måneder etter at forholdet oppsto, dersom ikke kommunen har fattet eget vedtak om gebyrreduksjon.
Sats for gebyrreduksjon fastsettes i gebyrregulativet.
🔗Del paragraf§ 9-9.Pålegg om utbedring
Kommunen kan kreve dekket alle kostnader direkte forbundet med tiltak som følge av at abonnenten har unnlatt å etterkomme pålegg om å utbedre lekkasjer på eiendommens vannledning eller mangler ved avløpsanlegg eller sanitærutstyr. Ved omlegging eller utbedring av avløpsledninger kan kommunen kreve at eier av tilknyttet stikkledning foretar tilsvarende omlegging eller utbedring.
Gebyrpliktig som unnlater å etterkomme pålegg om utbedring av lekkasjer som medfører forurensing kan ilegges tvangsmulkt etter forurensingslovens § 73.
🔗Del paragraf§ 9-10.Ansvar for opplysninger om abonnement
Abonnenten skal melde fra til kommunen om endringer i abonnementsforholdet.
🔗Del paragraf§ 9-11.Ansvar for gebyrene
Abonnenten har ansvar for betaling av årsgebyret, uansett om gebyrkravet er rettet mot abonnenten eller annen regningsmottaker.
Abonnenter som samarbeider om felles vannmåler, er solidarisk ansvarlige for gebyrene. Gjelder slikt samarbeid et sameie etter lov om eierseksjoner, er hver abonnent ansvarlig for en andel av gebyret i samsvar med sin eierandel, dersom ikke annen fordeling er fastsatt i sameiets vedtekter eller bindende vedtak i sameiet.
🔗Del paragraf§ 9-12.Retting av feil gebyrberegning
Har mangelfulle eller feil opplysninger ført til feilaktig gebyrberegning, skal beregningen rettes og differansen gjøres opp. Krav som er foreldet etter lov om foreldelse av fordringer, dekkes normalt ikke.
🔗Del paragraf§ 10.Bestemmelser for installasjon og bruk av vannmåler
Bestemmelsene for vannmålere gjelder tilsvarende for eventuelle avløpsmålere. Bestemmelsene gjelder for vann-/avløpsmålere med fjernavlesning så langt de passer.
🔗Del paragraf§ 10-1.Installasjon
Kommunen bestemmer hvor mange vannmålere den enkelte abonnent skal ha, samt type, størrelse og plassering på vannmåleren.
Kommunen skal godkjenne den som skal stå for installasjon og vedlikehold, samt eventuell flytting, bytting eller fjerning av måleren.
Dersom eksisterende eiendom med vannmåler blir oppdelt i nye eiendommer, skal hver av de nye eiendommene ha egen vannmåler.
Abonnenter kan samarbeide om felles vannmåler der det vil være uforholdsmessig kostbart å installere egen vannmåler for hver enhet. Årsgebyr fordeles på abonnentene etter reglene i § 9-11, 2. ledd.
Eksisterende eiendom skal installere vannmåler i forbindelse med forandring på sanitærinstallasjoner. Nye abonnenter skal installere vannmåler.
Pålagt vannmåler for ny eiendom skal være installert senest når det gis midlertidig brukstillatelse eller eiendommen tas i bruk, og for eksisterende eiendom når den tilknyttes. Unnlates dette, skal abonnenten betale stipulert årsgebyr etter § 9-6.
For installasjon og bruk av vannmåler gjelder for øvrig kommunens tekniske bestemmelser.
🔗Del paragraf§ 10-2.Eierforhold og kostnader
Ved installasjon av ny vannmåler skal kommunen stå som eier av denne. Installasjonskostnader dekkes av abonnenten. For anskaffelse og vedlikehold av vannmåleren betales en årlig leie. Pris for leie av vannmåler fremkommer av gebyrregulativet. Blir en vannmåler borte eller skadet, skal abonnenten omgående melde dette til kommunen. Kommunen forbeholder seg retten til å kreve full erstatning for tap eller skade.
🔗Del paragraf§ 10-3.Avlesning av vannmåler
Abonnenten skal lese av vannmåler så nær fastsatt tidspunkt for avlesning som mulig og sende resultatet til kommunen innen fastsatt frist. Tidspunkt for avlesning fastsettes i gebyrregulativet.
Unnlater abonnenten å foreta avlesing, kan kommunen fastsette årsgebyret skjønnsmessig etter purring. Dersom abonnenten unnlater å foreta avlesning kan kommunen selv foreta avlesing uten ytterligere varsel til abonnenten og kreve et særskilt gebyr (oppmøtegebyr) til dekning av kommunens kostnader med dette.
🔗Del paragraf§ 10-4.Tilsyn og vedlikehold
Abonnenten skal holde vannmåler lett tilgjengelig for avlesning, tilsyn og vedlikehold.
Abonnenten skal føre tilsyn med vannmåler. Abonnenten er også ansvarlig for å følge med på forbruksutviklingen, slik at lekkasjer eller feil oppdages snarest mulig. Blir en vannmåler skadd eller går tapt, skal abonnenten straks melde fra til kommunen. Som skade regnes også at plombering av vannmåler er brutt.
Kommunen kan føre tilsyn med vannmåler. Kontrollør fra kommunen skal legitimere seg uoppfordret.
🔗Del paragraf§ 10-5.Nøyaktighetskontroll
Både kommunen og abonnenten kan kreve nøyaktighetskontroll av vannmåleren.
Dersom kontrollresultatet ligger utenfor feilmarginen etter § 10-6, utføres en justering, eventuelt utskiftning av vannmåleren, uten kostnader for abonnenten.
Dersom abonnenten har krevd nøyaktighetskontroll og det ikke påvises feil utenfor feilmargin, betales omkostningene av abonnenten.
🔗Del paragraf§ 10-6.Avregning ved feilmåling
Dersom vannmåleren ved kontroll viser mer enn 5 % for høyt forbruk, har abonnenten krav på tilbakebetaling av for mye betalt årsavgift som følge av feilmålingen. Er plomberingen brutt, har abonnenten ikke krav på tilbakebetaling.
Tilbakebetalingen regnes fra det tidspunkt feilen må antas å ha oppstått.
Krav som er foreldet etter lov om foreldelse av fordringer dekkes ikke.
Viser vannmåleren mer enn 5 % for lavt forbruk, har kommunen krav på tilleggsbetaling etter tilsvarende regler.
🔗Del paragraf§ 10-7.Utskifting og flytting
Er målenøyaktigheten for dårlig, bestemmer kommunen om vannmåleren skal justeres eller skiftes ut. Når vanlig levetid for en vannmåler er nådd, kan kommunen bestemme at vannmåleren skal skiftes ut helt eller delvis.
Kommunen kan kreve flytting av vannmåler som er plassert i strid med kommunens krav til plassering. Abonnenten bekoster slik flytting.
🔗Del paragraf§ 11.Innbetaling av årsgebyr
Forfalt krav på årsgebyr er sikret med pant i eiendommen etter panteloven § 6-1. Gebyrene kan kreves inn av kommunen etter regler for innkreving av skatt.
🔗Del paragraf§ 11-1.Innbetaling
Abonnementsgebyr og forbruksgebyr innkreves på felles faktura.
Avlesning av målt vannforbruk foretas minst én gang pr. år. Forbruksgebyret betales à konto basert på fjorårets forbruk. Avregning skjer fortrinnsvis på 1. termin (faktura) året etter. Dersom abonnentens vannforbruk har endret seg vesentlig fra siste måleravlesning, kan kommunen endre à konto beløpet.
Faktura sendes til abonnent.
Eiendommer med felles vannmåler og som har avtale med kommunen om felles fakturering, faktureres via en eier/fester av eiendommen eller særskilt avtalt regningsmottaker.
Årsgebyrene kreves inn over et antall terminer som fastsettes i gebyrregulativet.
🔗Del paragraf§ 11-2.Manglende innbetaling
Dersom årsgebyret ikke er betalt innen en måned etter at den gebyrpliktige har mottatt andre gangs varsel om innbetaling, kan kommunen stenge den kommunale vannforsyningen til eiendommen så fremt kommunelegen ikke motsetter seg avstengingen.
Kommunen kan ilegge den gebyrpliktige et gebyr i forbindelse med avstengning og påsetting av vannforsyningen. Gebyret fremgår av gebyrregulativet.
🔗Del paragraf§ 12.Klage og omgjøring
Det er ikke klageadgang på gebyrer som er fastsatt iht. kommunens gebyrregulativ, jamfør forvaltningslovens bestemmelser.
Enkeltvedtak truffet i medhold av denne forskriften, kan påklages til særskilt klagenemnd, jamfør forvaltningsloven § 28 andre ledd.
Gebyr må betales innen forfallsdato selv om gebyrvedtaket er påklaget.
🔗Del paragraf§ 13.Ikrafttredelse
Forskriften trer i kraft 1. januar 2020.
Fra samme tid oppheves tidligere forskrifter vedrørende vann- og avløpsgebyr i Agdenes, Meldal, Orkdal og Snillfjord kommuner.
🔗Del paragraf