I løpet av sommerferien har uvedkommende tatt seg inn i Grøtte skole og stjålet 54 datamaskiner.

11 av disse ble funnet i skogen i nærheten av Grøtte skole denne uka.

– Det er fryktelig trist og dumt at noen har tatt seg til rette på denne måten, og stjålet verdier som skal komme elevene til gode, sier rektor Øyvind Rasmussen ved Grøtte skole.

Ønsker tips

Forholdet ble anmeldt til politiet onsdag. Så langt er det ingen spor eller mistenkte i saken.

Ifølge rektoren er det uklart nøyaktig når tyveriet kan ha skjedd, men trolig er det snakk om perioden mellom 2. juli og 7. august.

Orkland kommune er derfor interessert i tips og vitneobservasjoner som kan bidra til å oppklare tyveriet. Tips kan formidles direkte til politiet eller til rektor Øyvind Rasmussen på telefon 412 24 173.

– Hvis noen har tips som kan bidra til å oppklare saken, vil Orkland kommune gi en belønning på 1500 kroner. Denne saken har stor praktisk og økonomisk betydning for Grøtte skole, og som kommune ønsker vi ikke at slike saker skal forekomme i lokalsamfunnet vårt, sier kommunalsjef for oppvekst i Orkland kommune, Solveig Melby.

Svært begrenset bruksverdi

Leder for IT i Orkland kommune, Ronny Mehlum, opplyser at datamaskinene som er stjålet fra skolen har svært begrenset bruksverdi for utenforstående.

– Data som ligger på disse PC–ene er sikret med blant annet kryptering. Maskinene er låst til kommunen hos Microsoft, så det er heller ikke mulig med en «ren installasjon» for å ta over maskina. I det øyeblikket disse maskinene er på nett, så vil tilhørigheten slå inn. Det er heller ikke mye av selve maskinen som kan brukes utenom, forklarer Mehlum.

Kjøpt inn i fjor

Datamaskinene som er stjålet fra Grøtte skole ble kjøpt inn så sent som i fjor. På grunn av tyveriet må elevene ved skolen benytte gamle og lånte datamaskiner når de kommer tilbake til skolen etter ferien torsdag 18. august.

– Det er synd at vi ikke kan tilby elevene de nye datamaskinene til skolestart. Det vil ta tid før vi får bestilt 54 nye datamaskiner, og i et allerede presset skolebudsjett kan dette få store konsekvenser. Vi håper derfor at noen kan ha tips eller observasjoner i saken, sier rektor Øyvind Rasmussen.