Tirsdag 29. juni fikk Orkland påvist det høyeste antallet smittede så langt under pandemien. Siden siste oppdatering er det 15 positive PCR-tester, ytterligere 5 positive hurtigtester og 250 personer i karantene. Vi står overfor et større utbrudd. SFO ved Orkanger og Evjen barneskoler er stengt og flere av OIFs aldersbestemte fotballag er berørt.

I løpet av gårsdagen og frem til nå har vi fått bekreftet 15 nye positive koronatilfeller i Orkland. Av disse er de ni positive hurtigtestene vi informerte om i går nå altså bekreftet av positive PCR-tester. Ytterligere 5 personer har testet positivt på hurtigtest frem til nå. Det totale antallet smittede i kommunen er nå 145 siden mars 2020.

Involverer flere aldersgrupper

De tolv smittede er i ulike aldersgrupper, og fordeler seg slik:

• 2 personer i alderen 0-10 år
  • 6 personer i alderen 10-20 år
  • 3 personer i alderen 30-40 år
  • 3 personer i alderen 40-50 år
  • 1 person i alderen 50-60 år

Personen i alderen 50 til 60 år er i samme husholdning som et tidligere positivt tilfelle og var allerede i karantene. Ingen flere er satt i karantene på bakgrunn av denne positive prøven. Med unntak av dette ene tilfellet, er det sammenheng mellom de 14 andre nye tilfellene. Totalt 16 personer kan så langt relateres til dette utbruddet, som har forgreininger til andre kommuner. 250 personer er så langt satt i karantene i Orkland. Hele 160 prøver ble tatt i går, og vi regner med at ytterligere 100 prøver tas i løpet av dagen.

Lette symptomer

Alle de smittede følges opp i hjemmet av fastlege og kommunen. Alle har foreløpig svært lette symptomer. Mange familier og personer er berørt og vi må sannsynligvis regne med flere positive tilfeller de neste dagene. Vi har ennå ikke fått svar på hvilken virusvariant det er i dette utbruddet. Det vil vi først ha svar på i sluttet av denne uken eller i starten på neste.

SFO og fotballag

Følgende skoler, barnehager og fotballag er berørt:

• SFO Orkanger barneskole. SFO er stengt
  • SFO Evjen skole. SFO er stengt
  • 1 barnehageavdeling på Orkanger
  • OIF J6
  • OIF G13
  • OIF G14
  • OIF G16
  • OIF J12
  • OIF G12
  • OIF G6

Alle berørte har fått egen informasjon.

Butikkansatt er smittet

En av de smittede er ansatt ved Cubus på Amfi-senteret på Bårdshaug. Har du vært innom butikken fredag 25. juni i tidsrommet 12:00 – 20:00 eller lørdag 26. juni i tidsrommet 09:00 -14.30, ønsker vi at du er observant på eventuelle symptomer. Får du symptomer holder du deg hjemme og bestiller deg koronatest. Er du i tvil - bestill test!

Ny og oppdatert informasjon

Når så mange blir berørt er det svært mye informasjon som gis. I takt med at vi får nye opplysninger kan informasjonen til innbyggerne endres underveis. En god huskeregel er at det er siste informasjon du mottar som gjelder. Her har vi alle et ansvar for å holde oss orientert om situasjonen.

Vaksinering

Med mange personer i smittekarantene vil dette også kunne omfatte personer som har fått time til vaksinering denne uken. Sitter du i karantene eller i isolasjon og har fått time, ønsker vi at du kontakter vår koronatelefon på 900 31 260 slik at timen blir flyttet.  Du kan ikke møte opp til vaksinering dersom du er i smittekarantene eller i isolasjon.

Avstand og hygiene

Det pågående smitteutbruddet omfatter flere aldersgrupper. Det er ekstra viktig å tenke på avstandsreglene og ivareta god hygiene. Har du lettere symptomer er det bare å bestille deg test. Selv om dette utbruddet berører mange, skal vi komme oss gjennom det slik vi har gjort med de tidligere utbruddene.

Takk for at du bidrar!

orkland.kommune.no/korona