- De som ringer er så trivelige og takknemlige for den hjelpen de får, og folk ringer heller en gang for mye for å være sikker på at de følger de restriksjoner og råd som er gitt. Vi er imponert over «Orklendingen», og ikke overraskende så ringer de for å si at de kan hjelpe til om det er behov for det, forteller Karin Røttereng som er en av mange som siden tirsdag har hatt vakt på kommunens informasjonstjenester om koronaviruset.

Karin og de andre som bemanner tjenestene har svart på flere hundre henvendelser på e-post og telefon, og er i tett dialog med kommunal helsekompetanse, har oversikt over kommunens håndtering og holder seg hele tiden orientert om gjeldende føringer og bestemmelser.

Det er opprettet to direkte kanaler hvor du kan ta kontakt om lokale spørsmål knyttet til koronaviruset, lokal smittesituasjon, kommunens håndtering/tiltak eller andre generelle spørsmål.

Vår tjenester på telefon- og e-post er åpne fra kl. 10:00 til 20:00 alle dager (også i helga)

- Vi minner om at spørsmål knyttet til egen helsesituasjon ikke skal gå til disse tjenestene. Har du mistanke om at du kan være smittet, ta kontakt med din fastlege på dagtid eller legevakt på kveld og helg, understreker Karin.

Vi oppfordrer orklendingene om å følge med på våre nettsider for kommunal informasjon, og Folkehelseinstituttets og Helsenorges nettsider for nasjonal informasjon og informasjonstjenester. Prøv å finne informasjon selv før du tar kontakt! Link til alle disse nettsidene/tjenestene og kontaktinformasjon til våre informasjonstjenester finner du på Orkland kommunens ressurside www.orkland.kommune.no/korona

Vi ber om at du ikke bruker andre telefonnummer, e-postadresser eller sosiale medier for spørsmål til kommunen om koronaviruset. Bruk og stol på den offisielle informasjonen – og ta ansvar for at du følger gjeldende føringer og bestemmelser.

Sammen bygger vi #Orkland #kaldthodevarmthjerte #dugnad